Annons

Boxbolaget i konkurs: ”Nyhetens behag är över”

Jetshops före detta vd och grundare Christian Zanders
Jetshops före detta vd och grundare Christian Zanders
Boxbolaget Testagram går i konkurs. ”Vi har svårt att få det att utvecklas åt rätt håll”, säger entreprenören Christian Zanders som köpte bolaget 2017.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prenumerationsboxen Testagram går i konkurs. Testagram startades av Mari-Linn Stenlund 2014 och såldes i slutet av 2017 till e-handelsplattformen Jetshops grundare. 

Lådan innehåller olika produkter som bolag som Coca-Cola, Nivea, Fazer och Colgate vill nå potentiella kunder med. Bolagen betalar eller ger bort produkter gratis som hamnar i lådorna som sedan skickas hem till prenumererande och betalande kunder.

Men affärsidén lyfte aldrig riktigt i någon större skala. Under 2015 omsatte bolaget 4,7 miljoner kronor, 2016 ökade man till 6,1 Mkr och under 2017 låg siffran på 6 Mkr. 

Sedan affären 2017, där köpesumman är okänd, har Stefano Crozzoli och Christian Zanders varit involverade i bolaget för att driva det framåt. Ett av Christian Zanders senaste projekt är bland annat att starta elscootertjänsten Ayo.

Läs mer: Nytt svenskt scooterbolag rullar ut i Stockholm 

”Vi tog beslutet att lägga ner i helgen. Vi ser att vi har svårt att få det att utvecklas åt rätt håll, vi har letat efter en bra entreprenör som kan driva bolaget men har inte hittat det”, säger Christian Zanders om konkursen.

Enligt Christian Zanders förlorade Testagram en tredjedel av sina prenumeranter, som ska ha legat på nästan 5000, i vintras när bolagets logistikpartner gick i konkurs. 

”Vi valde då att avveckla bolaget i en kontrollerad form där ingen kommer lida någon skada som det ser ut i dagsläget.”

Vad tror du, finns en potential för boxar eller är den tiden förbi?

”Det finns en del som gör det bra, Smakbox är en av dem. Tittar man i ett större perspektiv så kräver modellen med prenumerationsboxar mer. Överraskningsmomentet är en viktig komponent men det behövs mer, nyhetens behag är över.”

Christian Zanders berättar att affären 2017 inte var ”någon stor affär”. 

”Det är snarare tid och energi som går om intet.”

I dagsläget har bolaget drygt 3000 prenumeranter. Ambitionen är enligt Christain Zanders att någon ska ta över verksamheten och det ska ha inkommit intresse från flera aktörer. Därmed är förhoppningen att kunderna även i fortsättningen ska få tillgång till Testagrams boxar.

Läs mer: Investerargrupp köper Jetshop 

Läs mer: Spelmogul lanserar bakbox 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies