Marknaden för träningsappar som erbjuder abonnemang på flera olika typer av träningsanläggningar har vuxit kraftigt de senaste åren.
I Sverige finns det idag tre aktörer: inhemska Bruce och Swiftr, samt amerikanska Classpass som nyligen köpte upp Fitness Collection.
Bruce är det bolag som omsätter mest i Sverige av dessa tre företag, med redovisade intäkter på 24,7 miljoner kronor 2018.
Konkurrensen bolagen emellan är hög. Nu framkommer det att Swiftr tidigare i höstas anmälde Bruce till Konkurrensverket, vilket Breakit var först att rapportera om.
Enligt Swiftr har Bruce inlett en aggressiv kampanj mot olika träningsstudios. Det framgår av anmälan som Di Digital också tagit del av.
”Kampanjen går ut på att Bruce på olika sätt tydligt uppmanar/tvingar våra samarbetspartners att avsluta sitt samarbete med Swiftr och på så sätt jobba exklusivt med dem”, skriver Swiftr i anmälan.
Nu kommer beslutet. Konkurrensverket ställer sig på Swiftrs sida, och Bruce får därmed inte längre teckna exklusiva avtal med aktörer på gym- och träningsmarknaden.
Bryter de mot Konkurrensverkets beslut riskerar de får betala ett vite på 5 miljoner kronor.
Till Breakit säger Bruces ena grundare Anton Holmquist att de inte är nöjda.
”Det är väldigt konstigt att bakbinda enbart oss. Framförallt när Classpass är inne på marknaden med starka ekonomiska muskler och en historik av att gå in på nya marknader med aggressiva exklusivitetsavtal. Vi måste kunna svara på detta.”
Däremot är det desto gladare miner hos Swiftr. Bolagets medgrundare Johanna Sucasas Wictorén konstaterar att rivalen bedrivit ”konkurrenshämmande verksamhet som förstör för kunderna”.
”Vi känner att det är en seger för vår gemensamma bransch som nu får fortsatt åtnjuta mångfald och valfrihet samt göra det som vi faktiskt är till för att göra, hjälpa våra partners att synas och täcka outnyttjade platser vilket vi tycker görs bäst via fler aktörer”, säger hon i en kommentar till Di Digital.
Under utredningen har det framkommit uppgifter om att Swiftr själva ska ha skrivit avtal om exklusivitet, men hävdar att de enbart gjort det för att försvara sin position gentemot Bruce. Granskningen hos Konkurrensverket fortsätter nu och innefattar både Swiftr och Classpass.
Läs mer: Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats”