Hoppa till innehållet

Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal”

Appen Swiftr har klagat på konkurrenten Bruce, som sägs låsa upp olika träningsanläggningar genom exklusiva avtal. Nu ställer sig Konkurrensverket på Swiftrs sida och förbjuder förfarandet.

Fanny Sjöström och Johanna Sucasas Wictorén, grundare av träningsappen Swiftr. Anton Holmquist och Magnus Elm, grundare av Bruce.
Fanny Sjöström och Johanna Sucasas Wictorén, grundare av träningsappen Swiftr. Anton Holmquist och Magnus Elm, grundare av Bruce.Foto: Amanda Lindgren (Di) och press.

Marknaden för träningsappar som erbjuder abonnemang på flera olika typer av träningsanläggningar har vuxit kraftigt de senaste åren.

I Sverige finns det idag tre aktörer: inhemska Bruce och Swiftr, samt amerikanska Classpass som nyligen köpte upp Fitness Collection.

Bruce är det bolag som omsätter mest i Sverige av dessa tre företag, med redovisade intäkter på 24,7 miljoner kronor 2018. 

Konkurrensen bolagen emellan är hög. Nu framkommer det att Swiftr tidigare i höstas anmälde Bruce till Konkurrensverket, vilket Breakit var först att rapportera om.

Enligt Swiftr har Bruce inlett en aggressiv kampanj mot olika träningsstudios. Det framgår av anmälan som Di Digital också tagit del av. 

”Kampanjen går ut på att Bruce på olika sätt tydligt uppmanar/tvingar våra samarbetspartners att avsluta sitt samarbete med Swiftr och på så sätt jobba exklusivt med dem”, skriver Swiftr i anmälan.

Nu kommer beslutet. Konkurrensverket ställer sig på Swiftrs sida, och Bruce får därmed inte längre teckna exklusiva avtal med aktörer på gym- och träningsmarknaden.

Bryter de mot Konkurrensverkets beslut riskerar de får betala ett vite på 5 miljoner kronor. 

Till Breakit säger Bruces ena grundare Anton Holmquist att de inte är nöjda.  

”Det är väldigt konstigt att bakbinda enbart oss. Framförallt när Classpass är inne på marknaden med starka ekonomiska muskler och en historik av att gå in på nya marknader med aggressiva exklusivitetsavtal. Vi måste kunna svara på detta.”

Däremot är det desto gladare miner hos Swiftr. Bolagets medgrundare Johanna Sucasas Wictorén konstaterar att rivalen bedrivit ”konkurrenshämmande verksamhet som förstör för kunderna”.

”Vi känner att det är en seger för vår gemensamma bransch som nu får fortsatt åtnjuta mångfald och valfrihet samt göra det som vi faktiskt är till för att göra, hjälpa våra partners att synas och täcka outnyttjade platser vilket vi tycker görs bäst via fler aktörer”, säger hon i en kommentar till Di Digital.

Under utredningen har det framkommit uppgifter om att Swiftr själva ska ha skrivit avtal om exklusivitet, men hävdar att de enbart gjort det för att försvara sin position gentemot Bruce. Granskningen hos Konkurrensverket fortsätter nu och innefattar både Swiftr och Classpass. 

Läs mer: Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera