Det innefattar både mobilspel och vanliga appar på de två plattformarna App store och Google play, som tar en avgift.
App store stod för 72,3 miljarder dollar enligt apptjänstens uppskattningar, medan Google play bidrog med 38,6 miljarder dollar. Tillväxttakterna var likartade om 30 procent.
Det sker i ljuset av coronapandemin som har medfört ännu högre tillväxt för appmarknaden efter förändrade konsumentbeteenden.
Läs mer: Apple avslutar Epic Games utvecklarkonto på App Store efter dispyt
De mest lönsamma icke-spelapparna under året var Tiktok, Youtube och Tinder medan de mest lönsamma mobilspelen var PUBG Mobile, Arena of Valor och Pokémon Go.
När det kommer till unika installationer landade de på närmare 143 miljarder, en ökning om 23,7 procent från förra året. Här är relationen den omvända där Google play stod för merparten.
Tiktok dominerade även här och var den mest nedladdade appen till både App store och Google play.
Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple
Under året som gått har både App store och Google play kritiserats för sina höga avgifter och flera apputvecklare har gått ut i öppet krig mot jättarna.
Bland dessa märks bland annat Spotify som efter en anmälan fått EU-kommissionen att inleda en utredning kring Apples maktställning inom appekonomin.
(Di Digital/Finwire)