Hoppa till innehållet

Bråk och utredningar – men fortsatt guldregn över Apple och Googles app-butiker

Användare beräknas ha lagt rekordhöga 111 miljarder dollar – omkring 900 miljarder kronor – på appar under 2020. En ökning om 30 procent jämfört med året innan, enligt apptjänsten Sensor Tower. 

Tim Cook är vd på Apple.
Tim Cook är vd på Apple.Foto: Marcio Jose Sanchez

Det innefattar både mobilspel och vanliga appar på de två plattformarna App store och Google play, som tar en avgift. 

App store stod för 72,3 miljarder dollar enligt apptjänstens uppskattningar, medan Google play bidrog med 38,6 miljarder dollar. Tillväxttakterna var likartade om 30 procent. 

Det sker i ljuset av coronapandemin som har medfört ännu högre tillväxt för appmarknaden efter förändrade konsumentbeteenden.

Läs mer: Apple avslutar Epic Games utvecklarkonto på App Store efter dispyt

De mest lönsamma icke-spelapparna under året var Tiktok, Youtube och Tinder medan de mest lönsamma mobilspelen var PUBG Mobile, Arena of Valor och Pokémon Go.

När det kommer till unika installationer landade de på närmare 143 miljarder, en ökning om 23,7 procent från förra året. Här är relationen den omvända där Google play stod för merparten.

Tiktok dominerade även här och var den mest nedladdade appen till både App store och Google play.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Under året som gått har både App store och Google play kritiserats för sina höga avgifter och flera apputvecklare har gått ut i öppet krig mot jättarna. 

Bland dessa märks bland annat Spotify som efter en anmälan fått EU-kommissionen att inleda en utredning kring Apples maktställning inom appekonomin.

(Di Digital/Finwire)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera