(Di Digital/Helsingfors) Stockholmsbolaget Lifesums (NTL) app hjälper användarna att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Sedan starten 2009 har appen lockat till sig cirka 16 miljoner användare, en siffra som ökar med mellan 15 000 och 20 000 per dag, enligt bolaget.
Användartillväxten är ett av skälen till att en rad delägare, däribland Nokia Growth Partners, nyligen investerade ytterligare 85 miljoner kronor i Lifesum till en värdering på nära 400 Mkr.
Även omsättningen växer i hög takt, kan Di Digital rapportera. Den senaste årsredovisningen, som sträcker sig till april i år, visar att Lifesum ökar sin omsättning från 32,8 miljoner kronor till 54,4 Mkr.
Mer från Slush 2016: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner
Samtidigt fortsätter bolagets förlust att öka, från 8,2 Mkr till 25 Mkr. Men förlusten är enligt plan, säger Lifesums operativa chef Marcus Gners till Di Digital på Slush.
”Vi siktar på att bli lönsamma om ett år men att bli lönsam är inte ett kortsiktigt mål. Om vi ser att vi kan få bra utveckling på en investering, då ska vi ju göra den”, säger Marcus Gners.
Marcus Gners diskuterar health tech på scen på Slush.
Enligt Marcus Gners ska kapitalet från i somras hjälpa Lifesum att hantera förlusterna och samtidigt utveckla flera nya funktioner.
”Nu satsar vi det här kapitalet på att utveckla Lifesum inom flera olika områden”, säger Marcus Gners.
Om vi ser att vi kan få bra utveckling på en investering, då ska vi ju göra den.
Förutom att anställa fler utvecklare och personer inom marknadsföring har bolaget tagit fram flera nya tjänster som snart lanseras. Det handlar till exempel om ett sätt för Lifesum-användare att interagera med varandra i appen och en jämförelsetjänst mellan olika varor.
”Genom den kan man scanna två varor i butiken för att se vilken av dem som exempelvis har mest tillsatt socker och på det viset hjälpa användaren att välja vilket produkt som är bäst för honom eller henne”, säger Marcus Gners.
Läs även: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt
Lifesum släpper också ett verktyg som ger användaren poäng beroende på hur bra den äter och motionerar.
Även om de nya tjänsterna ska släppas före årsskiftet är det först i januari, då folk i vanlig ordning försöker fullfölja sina nyårslöften, som Marcus Gners tror att Lifesum kommer att se resultaten.
”Januari blir väldigt intressant för oss. Anledningen till att vi släpper de här nu är för att kunna testa dem för att förbättra dem i tid till januari. Något annat vore ett grovt tjänstefel.”