Hoppa till innehållet

Braksuccé för ännu ett svenskt spel

Den Skövde-baserade spelutvecklaren Stunlock Studios kan skatta sig lyckliga över sitt flaggskepp Battlerite. På bara en månad har spelet renderat omkring 35 miljoner kronor i intäkter.

Det storsäljande arenaspelet Battlerite har utvecklats i Skövde av Stunlock Studios. Vd:n Rickard Frisegård är överrumplad, men inte överraskad, av framgången.
Det storsäljande arenaspelet Battlerite har utvecklats i Skövde av Stunlock Studios. Vd:n Rickard Frisegård är överrumplad, men inte överraskad, av framgången.Foto: Patrik Olsson

Sedan 2010 har Stunlock Studios (NTL) utvecklat spel i västgötska Skövde. För bara en månad sedan, den 19 september, lanserades deras paradprodukt Battlerite på den världsomspännande plattformen Steam.

Battlerite ser redan ut att vara nästa svenska succé på spelmarknaden med omkring 300 000 sålda exemplar.

”Det är självklart jätteroligt. Vi har jobbat med den här typen av spel länge och det här är vårt tredje riktiga försök. Att det har gått så här bra på bara en månad är så klart en succé, men samtidigt är vi lite överrumplade”, säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

Läs även: High score för svenska spelbolag

Han beskriver Battlerite som ett fighting-spel i fantasymiljö, där två lag slåss mot varandra i bäst av fem ronder på en gladiatorlik arena.

”Spelet har ett väldigt högt tempo, vi är väldigt nischade mot tävlingsinriktade spelare.” 

På tisdagen låg spelet på tolfte plats på Steams globala bästsäljarlista. De 300 000 exemplaren har där sålts för motsvarande 175 kronor styck.

Efter att distributören Steam tagit sin tredjedel av kakan har Stunlock, enligt Di Digitals beräkningar, hittills kunnat räkna hem cirka 35 miljoner kronor i försäljningsintäkter för Battlerite.

”Det är inte så mycket av en slump att vi säljer bra. Däremot hade vi nog sålt ännu mer om vi vågat lägga dubbelt så mycket pengar på marknadsföring”, säger Rickard Frisegård.

I våras gick den uppmärksammade spelutvecklaren Coffee Stain (NTL), som ligger bakom den svenska succén Goat Simulator, in med en miljoninvestering i Stunlock. Rickard Frisegård uppgav samtidigt till Di Digital att den totala budgeten för utvecklingen och marknadsföringen av Battlerite skulle landa på cirka 20 Mkr.

Läs även: Goat Simulator-skaparna investerar i e-sportspel

”Vi har haft en blygsam budget sett till spelvärlden i stort. Till stor del har vi förlitat oss på goda användarbetyg på Steam. Omkring 95 procent av spelarna är nöjda med Battlerite hittills, det är den bästa reklam vi kan få.”

Under 2015 omsatte Stunlock cirka 14,5 Mkr, med en vinst på 3 Mkr. Höstens försäljningssuccé bäddar för en större satsning och redan på kort sikt planerar bolaget att dryga ut sin personalstyrka i Skövde, som i dag består av 26 spelutvecklare.

”Vi vill vara opportunistiska och ta tillvara på intresset kring Battlerite. Vi behöver skala upp inom en snar framtid och vill rekrytera både programmerare och producenter", säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera