Annons

Branschprofilen: ”Svenska e-handlare klarar konkurrensen från Amazon.se”

E-handelsprofilen Nicklas Storåkers och ett av Amazons logistikcenter i Polen.
E-handelsprofilen Nicklas Storåkers och ett av Amazons logistikcenter i Polen. Foto: Press och TT.
Amazon.se lanserar nu i Sverige med ett löfte om ”låga priser, stort utbud och snabba leveranser”. Men e-handelsprofilen Nicklas Storåkers tror det dröjer länge innan den amerikanska jätten får en särställning i landet. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Generellt tror jag inte Amazon kommer ha vare sig lägre priser, eller snabbare leveranser än våra lokala e-handlare”, säger Nicklas Storåkers, som är vd för prisjämförelsesajten Pricerunner. 

Det var vid lunchtid under tisdagen som den amerikanska e-handelsjätten slutligen bekräftade att man ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. 

Än så länge blir den som går in på Amazon.se dock fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt. Och Amazon vill inte precisera exakt när den svenska sajten kommer att öppna, eller hur tidsplanen ser ut. Ändå tyder allt tyder dock på att det sker ganska snart. 

Läs mer: Amazon bekräftar lansering i Sverige – ”Vi är optimistiska” 

Beskedet är en seger för Nicklas Storåkers som redan i maj spådde att Amazon.se skulle slå upp portarna i god till innan Black Friday i slutet av november. Detta efter mängder av rapporter om att Amazon rekryterat svensk nyckelpersonal och förhandlar om hemliga logistiklösningar. 

”Vid det här laget var det ju en lågoddsare. Vi har ju sett många tecken i skyn på senaste”, säger han i dag.

Vad blir den omedelbara effekten av att Amazon.se lanserar?  

”Jag tror det blir som när man lanserade i Nederländerna för en tid sedan. Man går in, sänker priserna på vissa produkter och ser hur de lokala e-handlarna följer efter. Man skapar viss prispress, men det normaliseras snabbt. Priserna är lokala och leveranserna görs i huvudsak från Tyskland.”

Vad tror du om utbudet?

”Jag tror man kommer ha ett stort utbud av europeiska produkter, som tyska stekpannor och franska träningskläder. Men det blir nog svårare för dem att få till ett bra lokalt anpassat utbud. Man har ju letat med ljus och lykta efter svenska samarbetspartners.”

Vad får Amazon.se för marknadsandel?

”Man kan nog plocka några procent ganska fort och kanske komma upp i 10 procent inom 5-10 år. Men de som väntar sig mer än så tror jag är fel ute. Man har fortfarande ensiffriga marknadsandelar i länder som Nederländerna, Australien och Turkiet där man gått in på senare år.”

Läs mer: Postnord förväntar sig ingen anstormning efter Amazons inträde 

Hur kommer man att lösa logistiken?

”Man har ju inte egna bilar i Sverige, så man måste nog jobba med Postnord om man ska ha en rimlig täckning. Man kanske samarbetar med Budbee eller Best också. Amazons adelsmärke är ju snabba leveranser. I USA är man bäst. Men i Sverige får man nog nöja sig med att försöka vara lika bra som alla andra.”

Amazon blir alltså inget jättestort hot i Sverige?

”Sverige är kanske den minsta marknaden man gått in på. För Amazon gäller det att vara uthållig. Deras internationella satsningar är än så länge olönsamma”, säger Nicklas Storåkers.

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer