Musik har växt sig hett på den svenska techscenen. Från att Spotify lanserades 2008 har bolag som Soundtrack your brand, Soundtrap och Epidemic Sound gjort intåg på marknaden. Nu lanseras ännu ett bolag som vill dra nytta av den heta musikscenen – bokningssajten Gigital.
Gigital är en marknadsplats som kopplar samman artister och eventarrangörer. Från att ha lanserat en betaversion för sex månader sedan släpper de nu sin sajt publikt. Enligt bolaget har över 500 artister registrerat sig och Gigital har nu ett 30-tal varumärken och eventarrangörer som kunder.
”Min lillebror, som jobbade som bokningsagent, märkte väldigt tidigt i sitt jobb att det var helt omöjligt att boka artister på ett enkelt sätt och utanför sitt eget nätverk. Det tog för lång tid och det blev mycket dyrare”, säger vd:n Viktoryia Khromchanka.
Genom att erbjuda eventbranschen en digital lösning där bokningar kan ske utan mellanhänder och med bolagets avtalsverktyg vill Gigital utmana de traditionella bokningsbolagen. Förutom syskonparet Viktoryia och Andrei Khromchanka, som kom till Sverige från Vitryssland 2001, finns Givar Shabani och Daniel Gomez med i grundarteamet.
I samband med lanseringen tar bolaget in 2,4 miljoner kronor i kapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln och tidigare vd:n för MTV Networks Boel Rydenå Swartling samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.
”Alla har väntat på den här förändringen men det krävs nytänkande för att utmana på riktigt. Jag ser att det finns utrymme att effektivisera flera områden på livemusiksidan och en transparent marknadsplats är bara första steget”, säger Petter Nylander i ett pressmeddelande.
Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Gigital har till en början fokuserat på Stockholms musikscen men kommer som nästa steg att ta sin tjänst till resten av Sverige.
”De flesta av våra artister och kunder sitter i Stockholm men i och med den här investeringen ska vi expandera till de övriga storstäderna i Sverige. Vi gillar att börja småskaligt för att göra tjänsten riktigt bra”, säger Viktoryia Khromchanka.