Hoppa till innehållet

Branschprofiler satsar på 'Blocket för artister'

Den digitala bokningsplatsen av artister, Gigital, får in kapital från flera musikaktörer i samband med lanseringen. ”I dag är det omöjligt att boka artister på ett enkelt sätt och utanför sitt eget nätverk”, säger vd:n Viktoryia Khromchanka.

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.Foto: Pressbild
Foto: Tobias Björkgren
Foto: Binniam Eskender

Musik har växt sig hett på den svenska techscenen. Från att Spotify lanserades 2008 har bolag som Soundtrack your brand, Soundtrap och Epidemic Sound gjort intåg på marknaden. Nu lanseras ännu ett bolag som vill dra nytta av den heta musikscenen – bokningssajten Gigital. 

Gigital är en marknadsplats som kopplar samman artister och eventarrangörer. Från att ha lanserat en betaversion för sex månader sedan släpper de nu sin sajt publikt. Enligt bolaget har över 500 artister registrerat sig och Gigital har nu ett 30-tal varumärken och eventarrangörer som kunder.

”Min lillebror, som jobbade som bokningsagent, märkte väldigt tidigt i sitt jobb att det var helt omöjligt att boka artister på ett enkelt sätt och utanför sitt eget nätverk. Det tog för lång tid och det blev mycket dyrare”, säger vd:n Viktoryia Khromchanka.

Teamet bakom Gigital.
Teamet bakom Gigital.Foto: Tobias Björkgren

Genom att erbjuda eventbranschen en digital lösning där bokningar kan ske utan mellanhänder och med bolagets avtalsverktyg vill Gigital utmana de traditionella bokningsbolagen. Förutom syskonparet Viktoryia och Andrei Khromchanka, som kom till Sverige från Vitryssland 2001, finns Givar Shabani och Daniel Gomez med i grundarteamet.

I samband med lanseringen tar bolaget in 2,4 miljoner kronor i kapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln och tidigare vd:n för MTV Networks Boel Rydenå Swartling samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

”Alla har väntat på den här förändringen men det krävs nytänkande för att utmana på riktigt. Jag ser att det finns utrymme att effektivisera flera områden på livemusiksidan och en transparent marknadsplats är bara första steget”, säger Petter Nylander i ett pressmeddelande.

Läs mer: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret 

Gigital har till en början fokuserat på Stockholms musikscen men kommer som nästa steg att ta sin tjänst till resten av Sverige.

”De flesta av våra artister och kunder sitter i Stockholm men i och med den här investeringen ska vi expandera till de övriga storstäderna i Sverige. Vi gillar att börja småskaligt för att göra tjänsten riktigt bra”, säger Viktoryia Khromchanka.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera