Hoppa till innehållet

Grundarna nysatsar – ska jämföra bredband, tv och mobilt bredband

Bredbandsval.se plockar man in åtta miljoner kronor. Nu krattar man för jämförelser av tv-abonnemang och mobilt bredband.

Bredbandsvals grundare Henrik Hansson och Karl Eckerlund.
Bredbandsvals grundare Henrik Hansson och Karl Eckerlund.Foto: Press.

Jämförelsetjänsten Bredbandsval.se lanserade sin betaversion i juni 2017. Sedan dess har man vuxit lite under radarn och har nu cirka 2000 aktiva användare om dagen, enligt egen utsago. 

Tjänsten gör det möjligt för användaren att jämföra bredband på sin adress. Möjliga bredbandstyper och aktuella hastigheter, kampanjer och villkor hämtas och sammanställs till ett så kallat ”jämförpris”. Målet är att göra det enkelt att jämföra och beställa det bästa bredbandet utifrån förutsättningarna.

”Bredbandsmarknaden är lite av en djungel. Tidigare har det varit svårt att både förstå vilket bredband man faktiskt kan få, men även att räkna ut vilket pris som gäller med alla rabatter, avgifter och bindningstider.” säger Karl Eckerlund, medgrundare av av Bredbandsval.se.

Vi vill bli det självklara valet.

Bolaget omsatte 2,7 miljoner kronor i fjol, och hade en knapp vinst. Tjänsten är oberoende och gratis att använda. Bolaget tjänar pengar på kickbacks på förmedlade beställningar.

”Vi jämför alla som vill vara med. Idag är det de tio största bredbandsleverantörerna, som motsvarar cirka 98 procent av marknaden. De betalar när de får en beställning som inte ändras inom 14 dagar, så det är riskfritt för dem”, säger Karl Eckerlund.

Läs mer: Prisjämförelsebolaget Zmarta sväljer försäkringstjänst 

Nu tar man in 8 miljoner kronor från ett antal entreprenörer och affärsänglar med erfarenhet från telekombranschen. Bland investerarna finns bland annat Johannes Boson, tidigare affärsområdeschef för konsumentfiber på IP-only, och Paul Rundqvist medgrundare av Netel Group. Investeringen ska användas till vidareutveckling av tjänsten, rekrytering av utvecklare till det nya utvecklingskontoret i Malmö samt marknadsföring på den svenska marknaden.

”Vi vill bli det självklara valet för att leta och hitta bästa bredband utifrån sina preferenser och förutsättningar. Inom kort ska vi även börja jämföra mobilt bredband och tv-abonnemang. Nästa steg blir att vända oss till företagsmarknaden”, säger Karl Eckerlund.

Han och medgrundaren Henrik Hansson träffades när de jobbade inom mediekoncernen Schibsted på bland annat Blocket och Hitta.se. Idén fick de när Henrik skulle flytta hem till Skåne och Karl frågade vilket bredband han kunde få på adressen. De upptäckte då hur svårt det var att hitta och jämföra bredband.

Den svenska privatmarknaden för bredband uppgår till cirka 3,7 miljoner fasta bredbandsabonnemang och cirka en miljon mobila bredbandsabonnemang, enligt PTS.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera