Hoppa till innehållet

Grundarna nysatsar – ska jämföra bredband, tv och mobilt bredband

Bredbandsval.se plockar man in åtta miljoner kronor. Nu krattar man för jämförelser av tv-abonnemang och mobilt bredband.

Bredbandsvals grundare Henrik Hansson och Karl Eckerlund.
Bredbandsvals grundare Henrik Hansson och Karl Eckerlund.Foto: Press.

Jämförelsetjänsten Bredbandsval.se lanserade sin betaversion i juni 2017. Sedan dess har man vuxit lite under radarn och har nu cirka 2000 aktiva användare om dagen, enligt egen utsago. 

Tjänsten gör det möjligt för användaren att jämföra bredband på sin adress. Möjliga bredbandstyper och aktuella hastigheter, kampanjer och villkor hämtas och sammanställs till ett så kallat ”jämförpris”. Målet är att göra det enkelt att jämföra och beställa det bästa bredbandet utifrån förutsättningarna.

”Bredbandsmarknaden är lite av en djungel. Tidigare har det varit svårt att både förstå vilket bredband man faktiskt kan få, men även att räkna ut vilket pris som gäller med alla rabatter, avgifter och bindningstider.” säger Karl Eckerlund, medgrundare av av Bredbandsval.se.

Vi vill bli det självklara valet.

Bolaget omsatte 2,7 miljoner kronor i fjol, och hade en knapp vinst. Tjänsten är oberoende och gratis att använda. Bolaget tjänar pengar på kickbacks på förmedlade beställningar.

”Vi jämför alla som vill vara med. Idag är det de tio största bredbandsleverantörerna, som motsvarar cirka 98 procent av marknaden. De betalar när de får en beställning som inte ändras inom 14 dagar, så det är riskfritt för dem”, säger Karl Eckerlund.

Läs mer: Prisjämförelsebolaget Zmarta sväljer försäkringstjänst 

Nu tar man in 8 miljoner kronor från ett antal entreprenörer och affärsänglar med erfarenhet från telekombranschen. Bland investerarna finns bland annat Johannes Boson, tidigare affärsområdeschef för konsumentfiber på IP-only, och Paul Rundqvist medgrundare av Netel Group. Investeringen ska användas till vidareutveckling av tjänsten, rekrytering av utvecklare till det nya utvecklingskontoret i Malmö samt marknadsföring på den svenska marknaden.

”Vi vill bli det självklara valet för att leta och hitta bästa bredband utifrån sina preferenser och förutsättningar. Inom kort ska vi även börja jämföra mobilt bredband och tv-abonnemang. Nästa steg blir att vända oss till företagsmarknaden”, säger Karl Eckerlund.

Han och medgrundaren Henrik Hansson träffades när de jobbade inom mediekoncernen Schibsted på bland annat Blocket och Hitta.se. Idén fick de när Henrik skulle flytta hem till Skåne och Karl frågade vilket bredband han kunde få på adressen. De upptäckte då hur svårt det var att hitta och jämföra bredband.

Den svenska privatmarknaden för bredband uppgår till cirka 3,7 miljoner fasta bredbandsabonnemang och cirka en miljon mobila bredbandsabonnemang, enligt PTS.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera