Jämförelsetjänsten Bredbandsval.se lanserade sin betaversion i juni 2017. Sedan dess har man vuxit lite under radarn och har nu cirka 2000 aktiva användare om dagen, enligt egen utsago.
Tjänsten gör det möjligt för användaren att jämföra bredband på sin adress. Möjliga bredbandstyper och aktuella hastigheter, kampanjer och villkor hämtas och sammanställs till ett så kallat ”jämförpris”. Målet är att göra det enkelt att jämföra och beställa det bästa bredbandet utifrån förutsättningarna.
”Bredbandsmarknaden är lite av en djungel. Tidigare har det varit svårt att både förstå vilket bredband man faktiskt kan få, men även att räkna ut vilket pris som gäller med alla rabatter, avgifter och bindningstider.” säger Karl Eckerlund, medgrundare av av Bredbandsval.se.
Vi vill bli det självklara valet.
Bolaget omsatte 2,7 miljoner kronor i fjol, och hade en knapp vinst. Tjänsten är oberoende och gratis att använda. Bolaget tjänar pengar på kickbacks på förmedlade beställningar.
”Vi jämför alla som vill vara med. Idag är det de tio största bredbandsleverantörerna, som motsvarar cirka 98 procent av marknaden. De betalar när de får en beställning som inte ändras inom 14 dagar, så det är riskfritt för dem”, säger Karl Eckerlund.
Läs mer: Prisjämförelsebolaget Zmarta sväljer försäkringstjänst
Nu tar man in 8 miljoner kronor från ett antal entreprenörer och affärsänglar med erfarenhet från telekombranschen. Bland investerarna finns bland annat Johannes Boson, tidigare affärsområdeschef för konsumentfiber på IP-only, och Paul Rundqvist medgrundare av Netel Group. Investeringen ska användas till vidareutveckling av tjänsten, rekrytering av utvecklare till det nya utvecklingskontoret i Malmö samt marknadsföring på den svenska marknaden.
”Vi vill bli det självklara valet för att leta och hitta bästa bredband utifrån sina preferenser och förutsättningar. Inom kort ska vi även börja jämföra mobilt bredband och tv-abonnemang. Nästa steg blir att vända oss till företagsmarknaden”, säger Karl Eckerlund.
Han och medgrundaren Henrik Hansson träffades när de jobbade inom mediekoncernen Schibsted på bland annat Blocket och Hitta.se. Idén fick de när Henrik skulle flytta hem till Skåne och Karl frågade vilket bredband han kunde få på adressen. De upptäckte då hur svårt det var att hitta och jämföra bredband.
Den svenska privatmarknaden för bredband uppgår till cirka 3,7 miljoner fasta bredbandsabonnemang och cirka en miljon mobila bredbandsabonnemang, enligt PTS.