Hoppa till innehållet

Kivra går in i Findity – ska digitalisera kvitton

Kivra investerar i den digitala kvittotjänsten Findity, som blir ny teknisk leverantör. 

Stefan Krook är vd för Kivra.
Stefan Krook är vd för Kivra.Foto: Di

Findity, vars tjänst digitaliserar kvitton, ställer om sin affär genom att bli teknikleverantör åt Kivra.

Kivra, som låter företag och myndigheter att skicka digital post, ska nu även börja erbjuda digital kvittohantering. I samband med detta investerar Kivra 24 miljoner kronor i Findity, som del av en nyemission på 34 miljoner kronor.

”För oss stod valet mellan att bygga en egen teknisk plattform eller att hitta en samarbetspartner. Vi såg att det fanns många synergieffekter i att driva utvecklingen av en och samma plattform för såväl konsumenter som företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu inleda ett samarbete med Findity”, säger Stefan Krook, Kivras vd, i ett uttalande.

Läs mer: Fler glömmer att betala med digitala fakturor

Sedan tidigare är såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Wallenbergsfärens FAM delägare i Kivra.

”Vi har den tekniska plattformen och Kivra har tjänsten för att möta miljontals konsumenters önskemål om digitala kvitton”, säger Per Einarsson, Finditys vd.

Läs mer: Genombrott för Findity - ska digitalisera dina kvitton 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera