Annons

Brist kostar Stockholm 18 miljarder

Stockholms Handelskammares seniorekonom Stefan Westerberg och Patricia Kempff, affärsansvarig på ABB.
Stockholms Handelskammares seniorekonom Stefan Westerberg och Patricia Kempff, affärsansvarig på ABB. Foto: Linnéa Carlsson och Petter Cohen
En ny rapport gjord av Stockholms Handelskammare visar att kompetensbristen i Sverige är så stor att den nu kan beskrivas som en kris. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Som Di Digital tidigare rapporterat om står många svenska techföretag inför en kompetenskris. Det kan på sikt bromsa landets globala konkurrenskraft och vår ekonomiska tillväxt. 

Läs mer: ”Politikerna kan inte lösa bristen på programmerare”   

Enligt rapporten är arbetskraftsbristen, eller arbetsvakansen, störst i Stockholm och flest vakanser finns bland annat inom it-branschen. Att just Stockholm har svårt att fylla sina arbetskraftsbrister beror dels på bostadsmarknaden, men också på att kompetensen hos arbetskraften inte tas tillvara, enligt Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare. 

”Om alla vakanser i Stockholm hade tillsatts skulle det kunna bidra med en ökad bruttoregionalprodukt på cirka 18 miljarder kronor”, säger han. 

Ett annat problem som leder till arbetskompetensbristen är den så kallade missmatchningen, vilket innebär att hitta rätt arbetssökande till rätt tjänst. Enligt Stockholms Handelskammares rapport spås det i framtiden att arbetskraften i landet inte kommer kunna fylla vakanserna med den kunskapskompetenta arbetskraft som kommer att behövas. 

Problemet med bristen på kompetenta arbetssökande har även uppmärksammats av Arbetsförmedlingen. I sin framtidsprognos gällande arbetsmarknaden 2019 och framåt beräknar de att det saknas 9000 utbildade personer inom it- och databranschen som kan fylla vakanserna.  

Läs mer: Glasögon ska stålsätta metallindustrin mot kompetensbrist 

På ABB, där vikten av att ligga i spetsen med digital teknik är stor, ser man kompetensbristen som ett växande problem och arbetar dagligen med att se över kompetensen inom bolaget. 

”Vi behöver attrahera arbetskraft både från den lokala och globala arbetsmarknaden”, säger Caroline Karlsson, företagskommunikatör på ABB Sverige. 

”Just nu har vi väldigt mycket fokus på vår interna personalstyrka. Både att bredda basen kompetensmässigt med fler kvinnor, men också genom re-skilling, att vidareutbilda vår personal för att de ska växa med oss”, säger ABB Sveriges ansvarige för samhällskontakter Patricia Kempff. 

Anki Ljung, rekryteringsansvarig på Ericsson Sverige, ser också hon stora fördelar med att vidareutbilda den personal som redan finns .  

”Vi behöver ta tillvara och utveckla den kompetens som finns inom företagen. Dessutom måste vi göra teknik mer lockande redan tidigt i skolan, detta för att Sverige ska fortsätta ligga i teknisk framkant”, säger hon.  

Trots att det för ABB och Ericsson hittills gått bra att fylla sina tjänster med kompetenta resurser inom företaget, finns en oro för hur det kan utveckla sig i framtiden. 

”Jag är orolig för Sverige om det ryktas att det är svårt att etablera sig här. Blir det så har vi stora problem”, säger Patricia Kempff.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies