Hoppa till innehållet

Bristande insyn hos underleverantörer problem för Izettle

Betalföretaget Izettles kortdosor har lagt grunden för deras explosiva tillväxt. Men nu rapporterar bolaget om dålig insyn hos flera av sina underleverantörer, enligt den egna hållbarhetsredovisningen.

Foto: Amanda Lindgren

Betalbolaget Izettle, med Jacob de Geer och Magnus Nilsson som grundare, ställde i sista stund in en planerad börsnotering i våras. I stället slukades bolaget av den amerikanska branschjätten Paypal i en affär värd 19,2 miljarder kronor.

Sedan starten under 2010 har Izettle sett en explosiv tillväxt. Bara i fjol ökade omsättningen med 50 procent med intäkter på knappt 1 miljard kronor.

Men tillväxten har kostat på – inte bara i form av förluster på 228 miljoner kronor. I sin hållbarhetsredovisning för 2017, som Di Digital har tagit del av, medger Izettle att de saknar kontroll över förhållandena hos vissa av sina underleverantörer.

”Vi har en nära relation med våra närmsta leverantörer och har säkerställt att de har policies på plats för ekonomisk, social och miljömässigt hållbar utveckling. Däremot har vi sämre insyn i verksamheten längre ner i leverantörskedjan, någonting vi arbetar aktivt med att åtgärda”, skriver bolaget.

I sin hållbarhetsredovisning skriver Izettle att de måste godkänna samtliga underleverantörer i förväg genom skriftliga avtal. Men besök och kontroller har enbart skett hos Izettles närmaste affärspartners.

 ”Vi har hittills, utöver sedvanlig upphandlingsprocess, due diligence och ansvarsskrivningar i avtalet, inte haft annan kontakt med underleverantörer och aktörer längre ned i värdekedjan”, skriver Izettle, utan att nämna hur många som ingår i denna grupp.

Läs mer: Arbetarna jobbar för mycket: Zound fortsätter tillverkningen i Kinafabriker 

Enligt Izettle finns de största riskerna i produktionen av hårdvara, det vill säga de kortdosor som lagt grunden för bolagets framgångar.

Di Digital har kunnat utröna att kortdosorna bland annat haft sin ursprungsmärkning i Polen och EU, men i sin hållbarhetsredovisning skriver Izettle att de största riskerna finns i komponenttillverkningen i asiatiska länder.

”Produktionen är behäftad med problem som låga löner, långa arbetsdagar, bristande hälso- och säkerhetsarbete samt avsaknad av fackliga rättigheter och en utbredd diskriminering. Riskerna är högre längre ned i leverantörskedjan, där det ofta också är svårare att kontrollera”, skriver Izettle om den allmänna situationen i dessa länder.

Trots den delvis bristfälliga insynen hävdar dock Izettle att de till dags datum inte haft några allvarliga avvikelser eller incidenter hos sina leverantörer. 

”Om så sker, inleder vi en dialog med en plan för förbättringar. Om leverantören inte kan eller vill genomföra nödvändiga förbättringar så är sista utvägen att säga upp avtalet.”

Den första kortdosan släpptes redan 2011. Izettle menar att de kontinuerligt har arbetat med att stärka sina insatser inom hållbarhet sedan bolaget grundades. Trots det har insynsproblematiken bestått.

Nu försöker Izettle stärka kontrollen genom att börja granska dokumentation från några av de viktigaste leverantörerna, uppger bolaget.

”Vi är medvetna om riskerna och har börjat stärka vårt arbete för att strukturera och hantera dessa risker. Inledningsvis har vi påbörjat en process för att kartlägga våra leverantörskedjor.”

Trots att Di Digital gjort upprepade kontaktförsök i nästan en månads tid avböjer Izettle att ställa upp på en intervju, med hänvisning till semestertider och att ansvariga chefer är upptagna med arbetet att integrera Izettle i Paypal-koncernen.

Bolaget vill heller inte besvara Di Digitals frågor skriftligt, utan skickar i stället en kort kommentar om situationen som i stora drag upprepar det som finns skrivet i hållbarhetsredovisningen.

”Vi gör besök hos både befintliga och potentiella leverantörer för att säkerställa att uppsatta mål gällande saker som arbetsmiljö, kvalitetssäkring och säkerhet uppfylls”, skriver en talesperson i ett mejl.

Läs mer: Larmet från Daniel Wellingtons fabriker: Arbetarna jobbar för hårt 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera