Kriget om framtidens bankkunder är i full gång och investerare runt om i Europa verkar stå på kö för att hitta nästa stora finansbolag.
En av utmanarna är det brittiska bolaget Revolut som vill locka till sig kunder från storbankerna med sin app och ett tillhörande betalkort, som laddas på med pengar.
De marknadsför sig till exempel med låga växlingsavgifter valutor emellan, analys- och budgetverktyg i appen samt handel med kryptovalutor och aktier.
Enligt egen utsago har företaget sedan starten 2015 nått 10 miljoner användare globalt, varav drygt 100 000 finns i Sverige, även om det är osäkert hur pass aktiva de är som kunder.
Nu tar Revolut in hela 500 miljoner dollar, motsvarande 4,9 miljarder kronor, i nytt kapital. Ledande investerare är den amerikanska riskkapitaljätten TCV, som bland annat blev delägare i Spotify 2013.
Den svenskgrundade investmentbanken GP Bullhound deltar också i kapitalrundan med 10 miljoner dollar.
”Den finansiella industrin som många känner igen den plockas isär av smarta entreprenörer som ger kunderna värde och en grym kundupplevelse från dag ett. Revolut är ett av bolagen som kommit allra längst med detta”, säger Joakim Dal, partner på GP Bullhound.
Transaktionen innebär att hela Revolut värderas till 5,5 miljarder dollar, eller 54 miljarder kronor.
Betal- och kreditföretaget Klarna värderades till liknande nivåer vid sin senaste kapitalrunda i höstas. Därmed är det svenska bolaget inte längre Europas högst värderade fintechbolag utanför börsen, vilket man tidigare kunnat stoltsera med.
Pengarna ska enligt Revoluts ryske medgrundare och vd Nikolaj Storonskij gå till produktutveckling och att lansera helt nya tjänster, till exempel företagslån.
”Framåt, fokuserar vi på att rulla ut banktjänster i Europa, öka antalet människor som använder Revolut på daglig basis, och närma oss lönsamhet”, säger han i en kommentar.
En börsnotering kan bli aktuell för Revolut, men det lär dröja. Tidigare har Nikolaj Storonskij sagt att bolaget inte är redo för en börsintroduktion förrän bolagsvärdet uppgår till ungefär 200-400 miljarder kronor.
Revoluts affärsmodell liknar den svenska streamingtjänsten Spotifys dito. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift.
Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Revolut motsvarande 700 miljoner kronor men noterade samtidigt en kraftig förlust på 400 Mkr.
Bolaget säkrade en banklicens i EU genom Litauen under 2018, som dock ännu inte har aktiverats.
I fjol skrev man dock på samarbetsavtal med kortleverantörerna Visa och Mastercard, för att lansera Revolut i Japan, Kanada och USA. Efter det har bolaget kraftigt vuxit sin personalstyrka till ungefär 2 000 personer i 23 olika länder.
De stora konkurrenterna i Europa är tyska N26 och brittiska Monzo. Det finns också lokala aktörer som svenska PFC. Dessutom lanserade Klarna ett fysiskt betalkort i fjol, som nått 220 000 kunder i Sverige och Tyskland.