Annons

Brittisk finansapp tar in mer kapital – slåss med Klarna om att vara störst i Europa

Nikolaj Storonskij är Revoluts vd och medgrundare.
Nikolaj Storonskij är Revoluts vd och medgrundare. Foto: Amanda Lindgren (Di).
Den brittiska privatekonomi-appen Revolut har runt 12 miljoner användare och värderas till cirka 50 miljarder kronor, i linje med svenska Klarna. Nu fyller bolaget på sin kassa med ytterligare 700 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kriget om framtidens bankkunder är i full gång.

En av utmanarna är det brittiska bolaget Revolut som vill locka till sig kunder från storbankerna med sin app och ett tillhörande betalkort, som laddas på med pengar.

De marknadsför sig till exempel med låga växlingsavgifter valutor emellan, analys- och budgetverktyg i appen samt handel med kryptovalutor och aktier.

Enligt egen utsago har företaget sedan starten 2015 nått 12 miljoner användare globalt. 

I februari 2020 tog Revolut in hela 500 miljoner dollar, motsvarande 4,9 miljarder kronor, i nytt kapital.

Nu fyller bolaget på kassan med ytterligare 80 miljoner dollar, drygt 700 miljoner kronor. 

Pengarna kommer från riskkapitalbolaget TSG Consumer Partners med bas i San Francisco, USA.

”Vi letade inte aktivt efter mer kapital, men TSG kom med ett spännande förslag om att arbeta tillsammans”, säger bolagets vd och medgrundare Nikolaj Storonskij i en kommentar.

Transaktionen sker till samma värdering som tidigare, ungefär 5,5 miljarder dollar eller knappt 50 miljarder kronor. Därmed är Revolut det största finansiella bolaget utanför börsen i Europa, sett till företagsvärde, jämsides med svenska Klarna.

Läs mer: Tung Spotify-veteran ska elda på bankappen Revoluts tillväxt 

En börsnotering kan bli aktuell för Revolut, men det lär dröja. Tidigare har Nikolaj Storonskij sagt att bolaget inte är redo för en börsintroduktion förrän bolagsvärdet uppgår till ungefär 200-400 miljarder kronor. 

Revoluts affärsmodell liknar den svenska streamingtjänsten Spotifys dito. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift. 

De stora konkurrenterna i Europa är tyska N26 och brittiska Monzo. Det finns också lokala aktörer som svenska PFC. Dessutom lanserade Klarna ett fysiskt betalkort i fjol.

Bolaget säkrade en banklicens i EU genom Litauen under 2018, som dock ännu inte har aktiverats till fullo. Revolut lägger för stunden också mycket resurser på att slå sig in på den jättelika amerikanska marknaden.

Läs mer: Di Digital intervjuade Nikolaj Storonskij i september 2019: ”Att sälja till en bank är inget alternativ

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer