Det brittiska fintechbolaget Revolut ökade sin omsättning till 58,2 miljoner pund under 2018, motsvarande 707 miljoner svenska kronor. Det var en intäktsökning med 354 procent från året innan.
Bolaget säger sig ha 7 miljoner användare världen över, varav drygt 70 000 är baserade i Sverige. De inledde sin nordiska expansion för knappt två år sedan.
Tillväxten är dock kraftigt subventionerad av riskkapital. Förlusterna mer än fördubblades i fjol till 32,8 miljoner pund, eller nästan 400 Mkr.
Di Digital intervjuade nyligen Revoluts vd och grundare Nikolaj Storonskij när han besökte Stockholm.
”Vi är mycket mer kostnadseffektiva än de traditionella bankerna och automatiserar vår teknik så långt det går. Jag hör till exempel skräckhistorier om banker som kastar tiotals eller hundratals miljoner dollar varje år till 100 olika it-leverantörer”, sa han.
Revolut har sedan i fjol en banklicens i EU genom Litauen, och är en utmanare till den traditionella banksektorn.
Bolaget marknadsför sig mycket med att de inte har några avgifter vid valutaväxling. Därmed ska deras app med tillhörande kort lämpa sig extra bra för internationella resenärer. Utöver det finns i dag analys- och budgetverktyg i appen, olika sparfunktioner, möjligheten att växla kryptovalutor samt aktiehandel.
Revolut har en liknande affärsmodell som den svenska streamingtjänsten Spotify. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift. Bolaget tar också en procentandel på varje köp som sker med de fysiska betalkorten.
”Under 2019 ser intäktstillväxten ut att bli tre gånger högre än under 2018. Det är drivet av en kundtillväxt, nya produktlanseringar, optimering av nuvarande produkter och marknadsexpansion”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Sedan starten 2015 har Revolut tagit in 340 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande 3,4 miljarder kronor, och bolaget värderas i dagsläget till 16 miljarder kronor.
I dagarna aviserade Revolut dessutom att de har tecknat ett samarbetsavtal med kortjätten Visa. Tillsammans ska parterna lansera Revoluts app på ytterligare marknader, däribland i Japan och USA, vilket innebär att den geografiska närvaron därefter blir i totalt 56 länder.
Expansionen kommer också kräva att Revolut gör nyanställningar. Nikolaj Storonskij har sagt till Reuters att målet är att växa personalen från nuvarande 1 500 till cirka 5 000 nästa år. Det motsvarar en ökning med 3 500 personer.