Hoppa till innehållet

Brittiska bolaget utmanar svenska storbanker – omsätter 700 miljoner

Bankutmanaren Revolut har över 70 000 användare i Sverige. Under förra året ökade bolaget intäkterna kraftigt, men noterade samtidigt en rekordstor förlust. Grundaren Nikolaj Storonskij siktar nu på att nyanställa 3 500 personer.

Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonskij.
Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonskij.Foto: Amanda Lindgren (Di).

Det brittiska fintechbolaget Revolut ökade sin omsättning till 58,2 miljoner pund under 2018, motsvarande 707 miljoner svenska kronor. Det var en intäktsökning med 354 procent från året innan.

Bolaget säger sig ha 7 miljoner användare världen över, varav drygt 70 000 är baserade i Sverige. De inledde sin nordiska expansion för knappt två år sedan.

Tillväxten är dock kraftigt subventionerad av riskkapital. Förlusterna mer än fördubblades i fjol till 32,8 miljoner pund, eller nästan 400 Mkr. 

Di Digital intervjuade nyligen Revoluts vd och grundare Nikolaj Storonskij när han besökte Stockholm.

”Vi är mycket mer kostnadseffektiva än de traditionella bankerna och automatiserar vår teknik så långt det går. Jag hör till exempel skräckhistorier om banker som kastar tiotals eller hundratals miljoner dollar varje år till 100 olika it-leverantörer”, sa han.

Läs mer: Hans app utmanar finansvärlden – med 7 miljoner användare: ”Att sälja till en bank är inget alternativ” 

Revolut har sedan i fjol en banklicens i EU genom Litauen, och är en utmanare till den traditionella banksektorn.

Bolaget marknadsför sig mycket med att de inte har några avgifter vid valutaväxling. Därmed ska deras app med tillhörande kort lämpa sig extra bra för internationella resenärer. Utöver det finns i dag analys- och budgetverktyg i appen, olika sparfunktioner, möjligheten att växla kryptovalutor samt aktiehandel. 

Revolut har en liknande affärsmodell som den svenska streamingtjänsten Spotify. En del av tjänsterna i appen är helt gratis, medan användaren kan få tillgång till fler funktioner genom att betala en månatlig prenumerationsavgift. Bolaget tar också en procentandel på varje köp som sker med de fysiska betalkorten.

”Under 2019 ser intäktstillväxten ut att bli tre gånger högre än under 2018. Det är drivet av en kundtillväxt, nya produktlanseringar, optimering av nuvarande produkter och marknadsexpansion”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Sedan starten 2015 har Revolut tagit in 340 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande 3,4 miljarder kronor, och bolaget värderas i dagsläget till 16 miljarder kronor.

I dagarna aviserade Revolut dessutom att de har tecknat ett samarbetsavtal med kortjätten Visa. Tillsammans ska parterna lansera Revoluts app på ytterligare marknader, däribland i Japan och USA, vilket innebär att den geografiska närvaron därefter blir i totalt 56 länder. 

Expansionen kommer också kräva att Revolut gör nyanställningar. Nikolaj Storonskij har sagt till Reuters att målet är att växa personalen från nuvarande 1 500 till cirka 5 000 nästa år. Det motsvarar en ökning med 3 500 personer.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera