Hoppa till innehållet

Broadcom lägger bud på Qualcomm – värderas till 1 100 miljarder

Halvledarbolaget Broadcom bekräftar att bolaget lägger ett bud på konkurrenten Qualcomm. Transaktionen värderar Qualcomm till 130 miljarder dollar, motsvarande nästan 1 100 miljarder kronor.

Hock Tan, vd för Broadcom, vid ett möte med USA:s president Donald Trump.
Hock Tan, vd för Broadcom, vid ett möte med USA:s president Donald Trump.Foto: Evan Vucci.

Betalningen, 70 dollar per aktie, föreslås ske både kontant och med aktier. Det framgår av ett pressmeddelande.

Den största delen, 60 dollar, föreslås betalas kontant medan 10 dollar föreslås betalas via Broadcom-aktier.

Erbjudandet gäller även om Qualcomms pågående förvärv av NXP inte skulle slutföras, uppges det.

Broadcom och Qualcomm, tillsammans med NXP, skulle under 2017 ha haft sammanlagda intäkter på 51 miljarder dollar och ett ebitda-resultat på cirka 23 miljarder dollar, inklusive synergier, uppger Broadcom.

Enligt det förvärvande bolaget innebär erbjudandet en "omedelbar, betydande och tilltalande premium för Qualcomms aktieägare".

Medieuppgifter läckte ut om transaktionen i fredags, vilket fick Qualcomms aktie att stiga. Om man jämför med sista betalkurs i torsdags innebär erbjudandet en budpremie på 28 procent, uppger Broadcom. Sett över en 30-dagarsperiod (volymviktat) är budpremien 33 procent, framhålls det vidare.

För att stödja transaktionen avser Silver Lake Partners tillhandahålla finansiering om 5 miljarder dollar via konvertibla skuldebrev.

Nyligen skrev Bloomberg News med hänvisning till icke namngivna källor att Qualcomm förbereder sig för att avvisa ett bud på 100 miljarder dollar som Broadcom väntades lägga inom kort, med argumentet att budet undervärderar bolaget.

Justerat för övertagande om skulder om cirka 25 miljarder dollar värderas Qualcomm i affären till cirka 103 miljarder dollar.

Financial Times skriver med hänvisning till personer med kännedom om frågan att Qualcomm väntas avvisa Broadcoms erbjudande som för lågt och behäftat med regulatorisk risk.

Qualcomm uppger i ett uttalande att styrelsen, i kombination med finansiella och juridiska rådgivare, kommer att bedöma erbjudandet och välja den handlingsväg som är bäst för Qualcomms aktieägare. Bolaget kommer inte att ge några ytterligare kommentarer förrän styrelsen har slutfört sin översyn, heter det.

Om Broadcom lyckas förvärva Qualcomm skulle det vara den största fusionen i tekniksektorn och skapa ett bolag med ett marknadsvärde på över 200 miljarder dollar.

Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital.  

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera