Hoppa till innehållet

Broadcom nära ta kontroll över Qualcomm

Chiptillverkaren Broadcom kan vara på väg att inta sex platser i sektorkollegan Qualcomms styrelse. Får de sin vilja igenom kan det leda till den största tech-affären i historien.

Hock Tan, vd för Broadcom, vid ett möte med USA:s president Donald Trump.
Hock Tan, vd för Broadcom, vid ett möte med USA:s president Donald Trump.Foto: Evan Vucci

Amerikanska Qualcomm har ett fientligt bud hängande över sig sedan november, som hittills har avvisats av bolagets styrelse. Går affären i lås skulle det bli den största tech-affären genom tiderna, värd motsvarande runt 1000 miljarder kronor.

Avgörande kan bli om Singapore-baserade Broadcom får majoritet i Qualcomms styrelse – en fråga som aktieägarna har ställt sig positiva till i en omröstning. Om resultatet står sig när den slutliga aktieägaromröstningen äger rum skulle Broadcom få mandat att förhandla kring sitt fientliga bud på Qualcomm och därmed kunna övervinna det motstånd som Qualcomms ledning har haft mot budet, skriver Bloomberg News.

Läs mer: USA skjuter upp omröstning – försenar möjlig jätteaffär 

Qualcomms aktieägarmöte, som skulle ha ägt rum på tisdagen, senarelades dock med minst 30 dagar sedan en amerikansk myndighet velat titta på den föreslagna transaktionen ur ett säkerhetsperspektiv.

Båda bolagens aktier var ned omkring 1 procent en kvart före USA-börsernas stängning på måndagskvällen.

Det var den 26 februari som Qualcomm uppgav att bolaget vill ha en ömsesidig due diligence-process och budprisförhandlingar med Broadcom. Qualcomm ansåg att mötet med Broadcom den 23 februari ledde till ytterligare framsteg, om än inte i prisfrågan, i riktning mot en möjlig framförhandlad transaktionslösning.

Läs mer: EU-politiker: Jätteaffär hotar europeisk säkerhet

Broadcom upprepade vid det mötet sitt budskap att Broadcoms senaste, sänkta bud på 79 dollar per aktie är det bästa och slutgiltiga förslaget. Qualcomms styrelse uppgav sig då dock vara enig i sin syn att Broadcoms olika bud hittills, däribland det tidigare budet på 82 dollar per aktie, undervärderar Qualcomm i betydande grad.

Nyhetsbyrån Direkt / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera