Hoppa till innehållet

Bröderna säljer affischbutiken till konkurrenten – skapar grupp med miljardomsättning

Bröderna Tobias och Oskar Renlund säljer skapelsen affischbutiken Poster Store till konkurrenten Desenio för att tillsammans skapa en designgrupp med miljardomsättning. ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”, säger Desenios vd Fredrik Palm. 

Bröderna Tobias och Oskar Renlund startade företaget Poster Store i Oskars enrummare.
Bröderna Tobias och Oskar Renlund startade företaget Poster Store i Oskars enrummare.

Uppköparen Desenio DSNO -11,37%Dagens utveckling ser stora tillväxtfördelar med affären, och räknar med att den nya gruppen kommer nå en omsättning på 1 miljard. Bolagen kommer dock fortsatt drivas separat och Poster Store-bröderna fortsätter som delägare. Storägare blir riskkapitalbolaget Verdane, Desenios grundare Helena och Martin Blomqvist, vd:n Fredrik Palm, styrelseordföranden tillika Let's Deal-grundaren Alexander Hars och Jakob Tolleryd, entreprenören bakom Compricer och partner på Verdane. 

”Båda bolagen växer bra och det vill vi att de ska fortsätta göra med respektive varumärke. Tanken är att vi tillsammans genom att dela erfarenheter ska växa ännu snabbare. Över tid finns det synergier som vi kan realiasera men det kommer utkristallisera sig längst vägen”, säger Desenios vd Fredrik Palm.

För Poster Stores vd Tobias Renlund är det här bara början av resan. 

”Vi är fortfarande i början av att förverkliga vår vision. Storlek ger trygghet och stabilitet. Vi såg en strategisk partner som kan ge oss mer data och stötta oss ”, säger Tobias Renlund.

”Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring

Tobias och Oskar Renlund startade posterverksamheten i Oskars enrumslägenhet i Stockholm 2014. 

”Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring och designade våra första posters då han inte hittade de affischer han ville ha”, säger bolagets vd Tobias Renlund. 

Bröderna har alltid haft en gemensam dröm om att driva ett framgångsrikt företag, och gick in 50/50 i bolaget.  

”Vi var helt chockerade av de första ordnarna - att det fanns några andra som tyckte det var snyggt. Oskar brukade skicka ett sms till mig efter varje inkommen beställning”, fortsätter Tobias Renlund. 

Under 2016 började Poster Store ta fart på riktigt och 2019 hade bolaget en omsättning på över 90 miljoner kronor. Tillväxten har rullat på även 2020, då bolaget gått från närmare 40 till 100 anställda

”Det började så litet som det bara kan, i en enrummare, och har lärt oss allting själva. Sedan har vi hittat drivna människor som vi lärt upp och sedan blivit bättre än oss själva”, säger Tobias Renlund ödmjukt. 

Desenios vd Fredrik Palm: ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”.
Desenios vd Fredrik Palm: ”Vi hjälper människor att skapa vackra hem och går i samma tradition som Ikea gjort för möbelindustrin och H&M för modeindustrin”.Foto: Joey Abrait, Joey Abrait, Joey Abrait, Joey Abrait

Uppvaktaren Desenio har mellan 2015 och 2019 tjugofemfaldigat försäljningen från 24 miljoner kronor till 607 Mkr. 2018 blev Desenio med en marginal på 28 procent rankad som Sveriges mest lönsamma nätbutik, av branschtidningarna E-handel och Market.

2016 klev grundarparet Helena och Martin Blomqvist åt sidan och sålde halva Desenio till riskkapitalbolaget Verdane i en affär som då värderade bolaget till en kvarts miljard kronor, enligt uppgifter till Di Digital. 2017 blev bolaget korat till Di Gasell i Stockholms län. 

Båda bolagen expanderar kraftigt utanför Sverige och Norden. Idag kommer 75 procent av Desenios intäkter från marknader utanför Norden och och båda bolagen har verksamhet i drygt 35 länder. 

”Vi satsar på lokalanpassning, och det är också internationellt som vi haft våra stora framgångar. Vi är ett datadrivet företag och har alltid en expert från det landet vi ska lansera i. Tillsammans sätter vi oss ned och tittar på hur vi kan tilltala kundgruppen bäst”, kommenterar Tobias Renlund. 

Som datadrivet företag är sociala kanaler mycket viktigt.

”Våra inspirationsinredningsbilder på Instagram är väldigt viktiga och något vi försöker få med i nya marknadslanseringar”, fortsätter Tobias Renlund. 

I dagsläget trycks både Desenios och Poster Stores affischer i Sverige och skickas ut över världen, medan ramarna tillverkas i Europa och Asien. På längre sikt är det inte omöjligt att trycket sker lokalt, säger Tobias Renlund.

”Vi har alltid haft ett miljötänk och är glada att komma till Desenio som arbetar aktivt med miljöfrågor, bland annat genom att plantera dubbelt så många träd som de förbrukar vid produktion av posters”, avslutar Poster Stores medgrundare”, avslutar Poster Stores medgrundare.

 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera