Uppköparen Desenio DSNO -11,37%Dagens utveckling ser stora tillväxtfördelar med affären, och räknar med att den nya gruppen kommer nå en omsättning på 1 miljard. Bolagen kommer dock fortsatt drivas separat och Poster Store-bröderna fortsätter som delägare. Storägare blir riskkapitalbolaget Verdane, Desenios grundare Helena och Martin Blomqvist, vd:n Fredrik Palm, styrelseordföranden tillika Let's Deal-grundaren Alexander Hars och Jakob Tolleryd, entreprenören bakom Compricer och partner på Verdane.
”Båda bolagen växer bra och det vill vi att de ska fortsätta göra med respektive varumärke. Tanken är att vi tillsammans genom att dela erfarenheter ska växa ännu snabbare. Över tid finns det synergier som vi kan realiasera men det kommer utkristallisera sig längst vägen”, säger Desenios vd Fredrik Palm.
För Poster Stores vd Tobias Renlund är det här bara början av resan.
”Vi är fortfarande i början av att förverkliga vår vision. Storlek ger trygghet och stabilitet. Vi såg en strategisk partner som kan ge oss mer data och stötta oss ”, säger Tobias Renlund.
”Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring
Tobias och Oskar Renlund startade posterverksamheten i Oskars enrumslägenhet i Stockholm 2014.
”Oskar deltog i designtävlingar som 12-åring och designade våra första posters då han inte hittade de affischer han ville ha”, säger bolagets vd Tobias Renlund.
Bröderna har alltid haft en gemensam dröm om att driva ett framgångsrikt företag, och gick in 50/50 i bolaget.
”Vi var helt chockerade av de första ordnarna - att det fanns några andra som tyckte det var snyggt. Oskar brukade skicka ett sms till mig efter varje inkommen beställning”, fortsätter Tobias Renlund.
Under 2016 började Poster Store ta fart på riktigt och 2019 hade bolaget en omsättning på över 90 miljoner kronor. Tillväxten har rullat på även 2020, då bolaget gått från närmare 40 till 100 anställda
”Det började så litet som det bara kan, i en enrummare, och har lärt oss allting själva. Sedan har vi hittat drivna människor som vi lärt upp och sedan blivit bättre än oss själva”, säger Tobias Renlund ödmjukt.
Uppvaktaren Desenio har mellan 2015 och 2019 tjugofemfaldigat försäljningen från 24 miljoner kronor till 607 Mkr. 2018 blev Desenio med en marginal på 28 procent rankad som Sveriges mest lönsamma nätbutik, av branschtidningarna E-handel och Market.
2016 klev grundarparet Helena och Martin Blomqvist åt sidan och sålde halva Desenio till riskkapitalbolaget Verdane i en affär som då värderade bolaget till en kvarts miljard kronor, enligt uppgifter till Di Digital. 2017 blev bolaget korat till Di Gasell i Stockholms län.
Båda bolagen expanderar kraftigt utanför Sverige och Norden. Idag kommer 75 procent av Desenios intäkter från marknader utanför Norden och och båda bolagen har verksamhet i drygt 35 länder.
”Vi satsar på lokalanpassning, och det är också internationellt som vi haft våra stora framgångar. Vi är ett datadrivet företag och har alltid en expert från det landet vi ska lansera i. Tillsammans sätter vi oss ned och tittar på hur vi kan tilltala kundgruppen bäst”, kommenterar Tobias Renlund.
Som datadrivet företag är sociala kanaler mycket viktigt.
”Våra inspirationsinredningsbilder på Instagram är väldigt viktiga och något vi försöker få med i nya marknadslanseringar”, fortsätter Tobias Renlund.
I dagsläget trycks både Desenios och Poster Stores affischer i Sverige och skickas ut över världen, medan ramarna tillverkas i Europa och Asien. På längre sikt är det inte omöjligt att trycket sker lokalt, säger Tobias Renlund.
”Vi har alltid haft ett miljötänk och är glada att komma till Desenio som arbetar aktivt med miljöfrågor, bland annat genom att plantera dubbelt så många träd som de förbrukar vid produktion av posters”, avslutar Poster Stores medgrundare”, avslutar Poster Stores medgrundare.