Hoppa till innehållet

Bröderna ville hjälpa hörselskadade - lanserar digital tolk för Iphone

Malmöbolaget Europea lanserar en app som låter folk med hörsel- och talskador ringa smidigare. Under ett telefonsamtal omvandlar den digitala tolken Tera text till tal och tal till text i realtid.

Max Tairi och Faruk Tairi är bröder och driver Europea i Malmö.
Max Tairi och Faruk Tairi är bröder och driver Europea i Malmö.

Bröderna Max och Faruk Tairi flyttade till Sverige från Makedonien under 1980-talet och arbetade som tolkar under 90-talet. När syskonen träffade folk med hörsel- och synskador insåg de att de människorna hade minst lika svårt med kommunikationen som folk som talade olika språk.

“Jag som invandrare lärde mig språket och samhället efter en viss tid, men teckenspråk blir en parallell värld”, säger Max Tairi, styrelseordförande i Europea.

Läs mer: Var världsledande på spel för blinda – nu fixar han spelen för seende

Under 20 år har de utvecklat hjälpmedel inom video och blindskrift för hörselskadade och synskadade. Nu lanserar de den digitala tolken Tera som de har utvecklat i sitt bolag Europea sedan fyra år tillbaka. Tolken lanserades i en testversion i oktober i år för iPhone och iPad och dess huvudsakliga funktion är att omvandla text till tal och tal till text. 

Vid ett telefonsamtal kan en person som har svårt att göra sig förstådd i tal skriva i appen vad de vill säga. Texten blir då uppläst av en röst för mottagaren, direkt i samtalet. Om personen som ringer i stället är döv eller har en hörselskada blir mottagarens tal direkt omvandlat till text, som går att läsa i telefonen.

Läs mer: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet

Max Tairi har träffat folk med talskador som har fått luren i örat när de har ringt folk som de inte känner.

“När de pratar lägger folk på, de tror att de är alkoholpåverkade. Med Tera kan de innan samtalet börjar skriva och förklara till exempel att ‘jag är talskadad, så ha tålamod när jag pratar’.”

Det finns många appar som omvandlar text till tal eller tal till text, exempelvis Prizmo och Rogervoice, och gratistjänsten Texttelefoni släpper in en tredje person i samtalet. Men Texttelefoni kräver en texttelefon eller ett program på datorn, och enligt Max Tairi kräver många av de appar som finns tillgängliga tillbehör som mikrofoner och högtalare och integreras inte direkt i ens samtal.

Användarna av Tera ska inte behöva mer än sin telefon. Att få appen ska även vara kostnadsfritt då landstinget ska kunna förskriva den som hjälpmedel.

“Man vill vara självständig. Alla pratar om tillgänglighet men det är bara för oss som är hörande och pratande. Den dagen jag slutar höra är jag diskvalificerad”, säger Max Tairi.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera