Annons

Gymutmanare slukar rival: ”Bra strategi för oss att expandera”

Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm.
Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm. Foto: Press
Svenska gymutmanaren Bruce köper upp den norska konkurrenten Combine – mitt i rådande coronakris. Nu tar man över bolagets kunder och partners i Norge. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitala träningsabonnemang har dykt upp som alternativ till vanliga gymkort de senaste åren. I Sverige finns i dag tre aktörer, och principen är densamma: träna på en rad olika, och från varandra oberoende, studios och gym till ett fast månadspris. 

Konkurrensen bolagen emellan är stor. Flest träningsanläggningar i dagsläget erbjuder Bruce med 350 studios knutna till sitt abonnemang. Men striden hettade till ytterligare i oktober i fjol när den amerikanska träningsjätten Classpass klev in på marknaden genom ett förvärv av svenska Fitness Collection, vars kunder de då tog över.  

Nu gör svenska Bruce en liknande manöver – i Norge. Bolaget köper upp det norska träningsabonnemanget Combine. 

”Vi har pratat med Combine i flera månader om ett samarbete. Det mynnade ut i att vi bestämde oss för att detta är en bra strategi för oss att expandera. Vi har funderat på den norska marknaden, med Oslo, länge”, säger Bruces medgrundare Magnus Elm.  

Combine grundades 2018 av norrmännen Line Standal, Siw-Cathrine Braa och Herman Hansen och har i dag över 70 olika träningsanläggningar knutna till sig. De tre norska grundarna har fram tills försäljningen ägt 100 procent av bolaget. I och med köpet tar Bruce över Combines befintliga kunder och partners, och verksamheten fortsätter under Bruces namn men under ledning av norrmännen. 

Prislappen vill Magnus Elm inte avslöja, men de betalar både med kontakter och aktier. Combines senaste bokslut kan däremot ge en antydan om priset. Bolaget omsatte knappt 4,4 miljoner norska kronor under 2019, och gjorde ett resultat strax över nollstrecket. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i gymutmanare 

Att affären sker mitt i rådande coronakris oroar inte Magnus Elm. 

”Den här affären påbörjades innan vi visste att coronaviruset skulle komma, men vi känner oss fortsatt trygga med att genomföra den nu. Vi tror långsiktigt på marknaden och vår affärsmodell, där har inget förändrats”, säger medgrundaren. 

Dock ser Bruce en inbromsning i tillväxten av nya kunder, enligt Magnus Elm, och flera befintliga kunder har pausat sina abonnemang. 

”Än så länge är vi ganska måttligt drabbade. Framför allt är det våra partners som har det tufft”, säger Magnus Elm. 

Med sig inför eventuellt tuffare ekonomiska tider har man Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax som delägare. Totalt har Bruce tagit in 25 Mkr i riskkapital sedan starten 2015.

Enligt den senaste årsredovisningen, för det brutna räkenskapsåret 2018/2019, landade omsättningen på 24 miljoner kronor, och resultatet på nära 200 000 kronor. 

”Det här blir ett snabbt sätt för oss att komma in i Norge, tillsammans med gänget som startat Combine. Vår förhoppning är att kunna komma igång mycket, mycket snabbare på en ny marknad och att vi kan dra en fördel av att använda en välutvecklad produkt och plattform på en till marknad”, säger Magnus Elm. 

Kan fler förvärv bli aktuella framöver? 

”Inte som det ser ut nu. Framöver blir det fokus på våra befintliga marknader. Men det kan aktuellt i framtiden, om vi hittar något som vi gillar.”

Läs mer: Träningsjätten trotsar coronakrisen: Vill bli störst i Sverige 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer