Hoppa till innehållet

Bruten fot ledde till startup – nu tar de in namnkunnigt kapital

Insurellos digitala plattform hjälper kunderna att få ut mer från sina försäkringar. Nu tar bolaget in omkring 2,4 miljoner kronor från bland annat DHS Ventures och Bo Mattsson.

Marcus Janback och Nima Boustanian, medgrundare av försäkringsstartupen Insurello. Foto: Jesper Frisk
Marcus Janback och Nima Boustanian, medgrundare av försäkringsstartupen Insurello. Foto: Jesper Frisk

För tre år sedan bröt friidrottaren och amerikansk fotbollsspelaren Marcus Janback foten. Det blev startskottet för försäkringsstartupen Insurello. Hans mor som har jobbat 30 år i försäkringsbranschen hjälpte honom igenom processerna och han fick ersättning från tre bolag för skadan.

"Då insåg jag att det fanns ett stort behov av en digital tjänst som lyser upp i försäkringsdjungeln, så med ersättningarna drog jag och min medgrundare Nima Boustanian igång Insurello", säger han till Di Digital.

Bolaget, som sitter på Handelshögskolans inkubator i Stockholm, grundades sommaren 2016 och lanserade i januari i år en digital lösning som hjälper kunderna att söka försäkringsersättningar. Insurello tar över kommunikationen och processerna med försäkringsbolagen i utbyte mot 25 procent av den eventuella försäkringsersättningen.

Nu har bolaget tagit in omkring 2,4 miljoner kronor från bland annat DHS Ventures. Dessutom har flera av fondens investerare gått in privat, däribland Bo Mattsson (NTL), Lars Lindgren (NTL), Eva Redhe (NTL) och Johan Siwers (NTL). 

Läs mer: Näringslivsprofiler startar exklusiv Handels-fond

"Pengarna ska användas till att vidareutveckla plattformen och för att etablera oss ordentligt på den svenska marknaden."

Enligt Marcus Janback är det vanligt att privatpersoner som skadar sig inte får ut all den ersättning de skulle kunna få.

”Vanliga misstag är att man väntar för länge med att anmäla sin skada, inte ens har koll på att man har rätt till ersättning, eller vet vad som ingår i ens försäkring. Många vet inte att de kan ha rätt till ersättning från flera försäkringar, och inte bara en."

Hur har reaktionerna från försäkringsbolagen varit?

"Den har varit positiv, jag tror att de ser att de kan vinna mycket på oss när vi fått alla bitar på plats. I framtiden kan vi samarbeta för att göra det enklare för kunderna.”

Läs även: De ska ge dig pengarna tillbaka för sena flyg

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera