En krokig väg till framgång. Så kan man beskriva nätbutiken Bubblerooms resa.
Bolaget startades redan 2005 av Svante Tegnér, som tidigare var entreprenör i tidsskriftsektorn. Och under en tid var Borås-bolaget en av Sveriges största modebutiker på nätet.
Tillväxten var stark de tidiga åren, men planade ut efter 7-8 år. Mellan 2013 och 2015 pendlade omsättningen mellan 122 och 125 Mkr per år. Under denna period överraskade vd:n Svante Tegner med att öppna fem butiker i Stockholm och Göteborg.
Men strategin hamnade på skam. Förlusterna hopade sig och 2015 bytte styrelsen strategi. Ville Kangasmuukko rekryterades för att ersätta grundaren Svante Tegner på vd-posten och vända bolaget. Han hade då jobbat på H&M i tio år, varav de sista åren som affärsutvecklingschef på modejättens onlinesatsningar.
”Stora konkurrenter hade tagit sig in på marknaden, det var priskrig och vart fjärde paket kom från utlandet”, minns han.
Ihop med styrelsen etablerade Ville Kangasmuukko en tvåårsplan. Man stängde butikerna och renodlade affären.
"Vår nya strategi gick ut på att nå en smalare målgrupp och slopa herrkläderna. Nu siktar vi på att vara nummer ett på festmode för kvinnor. Vi såg ganska snabbt att det gav resultat”, säger han.
För att hitta rätt sortiment jobbade bolaget målmedvetet med att delegera ner ansvaret för inköp i organisationen.
”Vi ville inte vara toppstyrda och vi ville inte tappa tid. Resultatet blev en slags trial and error-kultur där man prövar sig fram vad gäller sortimentet och sajt-utveckling. Vi har lyckats driva försäljningen via influencers”, säger Ville Kangasmuukko.
Satsningen har lyckats. I fjol ökade omsättningen med 55 procent till 202 Mkr i Norden, enligt bolaget. Resultatet uppgick till 9 Mkr, att jämföra med en förlust på 20 Mkr året innan.
”Det var ett rekordår för oss. 2017 var ett kvitto på att den nya strategin fungerar. Jag tror vi växer med över 50 procent i år, med bibehållen lönsamhet”, säger Ville Kangasmuukko.
Han menar att lönsam tillväxt är avgörande för att Bubbleroom ska kunna investera i sin egen framtid.
"Vi behöver stärka kunderbjudandet generellt. Bland annat behöver vi förbättra sortiment, kundupplevelsen på sajten och investera i logistik för att säkerställa kortare ledtider till kund. Slutligen tittar vi på investeringar inom artificiell intelligens för bildsök.”
Ett möjligt hot är Amazon som spås lansera sin nätbutik i Sverige under 2018.
"Enligt mina källor kommer de till Sverige under andra kvartalet i år. Vi kan inte konkurera på pris eller bredd. Så det är kundupplevelsen vi måste jobba med”, säger vd Ville Kangasmuukko.
Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren”
Bubbleroom är sedan 2008 ett helägt dotterbolag inom Consortio Fashion Group AB, som ägs av en grupp entreprenörer med Paul Källenius i spetsen. Enligt Di Digitals uppgifter funderar ägarna på att notera bolaget någon gång de kommande åren.
Freddy Sobin, vd för Bubblerooms moderbolag Consortio Fashion Group, tonar ner ryktet men bekräftar att frågan kommit upp.
”Ägargruppen har från tid till annan fört dialoger om olika strategiska möjligheter för såväl koncernen som helhet som enskilda dotterbolag. Men i dagsläget finns det dock inga konkreta planer på att börsnotera Bubbleroom under 2018”, säger han.