Hoppa till innehållet

Bubbleroom gör comeback med nya vd:n - växer med vinst och sneglar på börsen

Nätbutiken Bubbleroom gör comeback. Två år efter vd-bytet växer bolaget, visar vinst och funderar på en eventuell börsnotering.

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.

En krokig väg till framgång. Så kan man beskriva nätbutiken Bubblerooms resa. 

Bolaget startades redan 2005 av Svante Tegnér, som tidigare var entreprenör i tidsskriftsektorn. Och under en tid var Borås-bolaget en av Sveriges största modebutiker på nätet.

Tillväxten var stark de tidiga åren, men planade ut efter 7-8 år. Mellan 2013 och 2015 pendlade omsättningen mellan 122 och 125 Mkr per år. Under denna period överraskade vd:n Svante Tegner med att öppna fem butiker i Stockholm och Göteborg. 

Men strategin hamnade på skam. Förlusterna hopade sig och 2015 bytte styrelsen strategi. Ville Kangasmuukko rekryterades för att ersätta grundaren Svante Tegner på vd-posten och vända bolaget. Han hade då jobbat på H&M i tio år, varav de sista åren som affärsutvecklingschef på modejättens onlinesatsningar. 

”Stora konkurrenter hade tagit sig in på marknaden, det var priskrig och vart fjärde paket kom från utlandet”, minns han. 

Ihop med styrelsen etablerade Ville Kangasmuukko en tvåårsplan. Man stängde butikerna och renodlade affären.

"Vår nya strategi gick ut på att nå en smalare målgrupp och slopa herrkläderna. Nu siktar vi på att vara nummer ett på festmode för kvinnor. Vi såg ganska snabbt att det gav resultat”, säger han.

För att hitta rätt sortiment jobbade bolaget målmedvetet med att delegera ner ansvaret för inköp i organisationen. 

”Vi ville inte vara toppstyrda och vi ville inte tappa tid. Resultatet blev en slags trial and error-kultur där man prövar sig fram vad gäller sortimentet och sajt-utveckling. Vi har lyckats driva försäljningen via influencers”, säger Ville Kangasmuukko.

Satsningen har lyckats. I fjol ökade omsättningen med 55 procent till 202 Mkr i Norden, enligt bolaget. Resultatet uppgick till 9 Mkr, att jämföra med en förlust på 20 Mkr året innan.

”Det var ett rekordår för oss. 2017 var ett kvitto på att den nya strategin fungerar. Jag tror vi växer med över 50 procent i år, med bibehållen lönsamhet”, säger Ville Kangasmuukko. 

Han menar att lönsam tillväxt är avgörande för att Bubbleroom ska kunna investera i sin egen framtid.

"Vi behöver stärka kunderbjudandet generellt. Bland annat behöver vi förbättra sortiment, kundupplevelsen på sajten och investera i logistik för att säkerställa kortare ledtider till kund. Slutligen tittar vi på investeringar inom artificiell intelligens för bildsök.”

Ett möjligt hot är Amazon som spås lansera sin nätbutik i Sverige under 2018.

"Enligt mina källor kommer de till Sverige under andra kvartalet i år. Vi kan inte konkurera på pris eller bredd. Så det är kundupplevelsen vi måste jobba med”, säger vd Ville Kangasmuukko.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren” 

Bubbleroom är sedan 2008 ett helägt dotterbolag inom Consortio Fashion Group AB, som ägs av en grupp entreprenörer med Paul Källenius i spetsen. Enligt Di Digitals uppgifter funderar ägarna på att notera bolaget någon gång de kommande åren.

Freddy Sobin, vd för Bubblerooms moderbolag Consortio Fashion Group, tonar ner ryktet men bekräftar att frågan kommit upp.

”Ägargruppen har från tid till annan fört dialoger om olika strategiska möjligheter för såväl koncernen som helhet som enskilda dotterbolag. Men i dagsläget finns det dock inga konkreta planer på att börsnotera Bubbleroom under 2018”, säger han.

Läs mer: Bygghemma bekräftar börsintroduktion i mars 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera