Annons

Budbolaget Airmee tar in 160 miljoner – ska öppna i tio nya städer

Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.
Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar. Foto: Press och Jesper Frisk (Di).
Airmee vill med sin tekniska plattform leverera paket ända hem till kundernas dörr. Nu tar bolaget in 160 miljoner kronor från både nya och gamla ägare. ”Antalet leveranser ökade med 300 procent i fjol”, säger vd:n Julian Lee.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under coronapandemin har e-handeln växt kraftigt på bekostnad av de fysiska butikerna. Många konsumenter efterfrågar leveranser av sina paket ända hem till dörren, eller åtminstone till ett postfack runt hörnet.

Airmee är en aktör som siktat in sig på att lösa den sista flaskhalsen i leveranskedjan. De konkurrerar främst med Budbee och Instabox inom det segment som brukar kallas för ”last mile”, som bägge tagit in stora summor riskkapital under det senaste året.

Men Airmee vill inte vara sämre och fyller nu på sin kassa med 160 miljoner kronor. Enligt bolagets vd och medgrundare Julian Lee stängdes nyemissionen som övertecknad efter bara tre dagar.

”Det är dels existerande ägare som går in med kapital, men också ganska många nya investerare. Jag kan nog inte berätta vilka de är i dagsläget”, säger han.

På ägarlistan finns sedan tidigare riskkapitalbolagen Creades, J12 Ventures och Alfvén & Didriksson, samt Izettle-grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson.

Pengarna ska gå till produktutveckling av den tekniska plattformen, som sätter ihop åkerier med e-handlare. Airmee har inga egna anställda förare eller egna fordon.

Kapitalet ska också möjliggöra en vidare expansion. I dag finns Airmee på svenska sex orter, men planen är att etablera sig i ytterligare tio under våren.

”Vi tittar även på att etablera oss i fler länder i Norden”, säger Julian Lee.

Bolaget har stora varumärken som Apotea, Bygghemma och H&M på kundlistan.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Airmee 28 Mkr och noterade en förelseförlust om 37 Mkr.

Julian Lee vill ännu inte ge några finansiella detaljer om fjolåret, men konstaterar att tillväxten varit stark.

”Antalet leveranser ökade med 300 procent och vår egen omsättning växte också med ett antal gånger”, säger han, och fortsätter:

”Vi gick inte ut på så många nya marknader i fjol, utan växte på våra existerande orter. Kännedomen om vårt varumärke förbättrades och vi fick in många nya kunder. Det känns väldigt spännande.”

Julian Lee vill inte kommentera vad Airmee värderas till i kapitalrundan, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer