Hoppa till innehållet

Budbolaget Airmee tar in 160 miljoner – ska öppna i tio nya städer

Airmee vill med sin tekniska plattform leverera paket ända hem till kundernas dörr. Nu tar bolaget in 160 miljoner kronor från både nya och gamla ägare. ”Antalet leveranser ökade med 300 procent i fjol”, säger vd:n Julian Lee.

Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.
Airmees vd och grundare Julian Lee samt en av bolagets anslutna bilar.Foto: Press och Jesper Frisk (Di).

Under coronapandemin har e-handeln växt kraftigt på bekostnad av de fysiska butikerna. Många konsumenter efterfrågar leveranser av sina paket ända hem till dörren, eller åtminstone till ett postfack runt hörnet.

Airmee är en aktör som siktat in sig på att lösa den sista flaskhalsen i leveranskedjan. De konkurrerar främst med Budbee och Instabox inom det segment som brukar kallas för ”last mile”, som bägge tagit in stora summor riskkapital under det senaste året.

Men Airmee vill inte vara sämre och fyller nu på sin kassa med 160 miljoner kronor. Enligt bolagets vd och medgrundare Julian Lee stängdes nyemissionen som övertecknad efter bara tre dagar.

”Det är dels existerande ägare som går in med kapital, men också ganska många nya investerare. Jag kan nog inte berätta vilka de är i dagsläget”, säger han.

På ägarlistan finns sedan tidigare riskkapitalbolagen Creades CRED A +4,66%Dagens utveckling, J12 Ventures och Alfvén & Didriksson, samt Izettle-grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson.

Pengarna ska gå till produktutveckling av den tekniska plattformen, som sätter ihop åkerier med e-handlare. Airmee har inga egna anställda förare eller egna fordon.

Kapitalet ska också möjliggöra en vidare expansion. I dag finns Airmee på svenska sex orter, men planen är att etablera sig i ytterligare tio under våren.

”Vi tittar även på att etablera oss i fler länder i Norden”, säger Julian Lee.

Bolaget har stora varumärken som Apotea, Bygghemma och H&M på kundlistan.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Airmee 28 Mkr och noterade en förelseförlust om 37 Mkr.

Julian Lee vill ännu inte ge några finansiella detaljer om fjolåret, men konstaterar att tillväxten varit stark.

”Antalet leveranser ökade med 300 procent och vår egen omsättning växte också med ett antal gånger”, säger han, och fortsätter:

”Vi gick inte ut på så många nya marknader i fjol, utan växte på våra existerande orter. Kännedomen om vårt varumärke förbättrades och vi fick in många nya kunder. Det känns väldigt spännande.”

Julian Lee vill inte kommentera vad Airmee värderas till i kapitalrundan, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera