Annons

Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln”

Budbee, Airmee och Instabox ser alla ett uppsving i sin affär i samband med coronakrisen.
Budbee, Airmee och Instabox ser alla ett uppsving i sin affär i samband med coronakrisen.
En kris som lett till en samhällsförändring – så ser leveransutmanarna Budbee, Airmee och Instabox på att marknaden för hemleveranser ökat massivt i pandemins spår. ”Det är i nivå med julhandeln”, säger Simon Strindberg från Budbee.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är inget nytt för budbolagen med periodvis fluktuerande efterfrågan på sina tjänster.

Black Friday, julen och andra reatillfällen kan öka på efterfrågan på leveranser till dörren eller, i Instabox fall, skåpen.

Men att mars månad skulle bli en sådan topp var svårt att förutspå.

”Vi ser 50 procent högre volymer än vår prognos. Bara i mars var det hundra nya e-handlare som anslöt till vår tjänst”, säger Budbees kommunikationschef Simon Strindberg om ökningen.

Och det är inte bara de som fått ett uppsving.

Läs mer: Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget

Även Instabox pratar om siffror över 40 procent mot prognos.

”Vi ligger högre än julhandeln och mot föregående år är det 4-5 gånger så stora volymer. Men i det ska man komma ihåg att det ligger mycket ’normal’ tillväxt”, säger grundaren och vd:n Alexis Priftis.

Konkurrenten Airmee har en något lägre siffra, men grundaren Julian Lee konstaterar att det i alla fall rör sig om 25-30 procent över prognosen för mars månad.

”Det är extremt stora efterfrågan för apoteksvaror, så det finns en flaskhals hos flera apotek”, säger han och utvecklar:

”Om efterfrågan består när apoteken har jobbat sig genom sina flaskhalsar så kommer vi nog se en mycket kraftigare ökning.”

Det här är en samhällsomställning och ett förändrat konsumentbeteende

Till skillnad från Budbee erbjuder Airmee också expressleveranser samma dag, bland annat från matbutiker. Bolaget har under krisen inlett ett samarbete om att leverera mat från mat.se till riskgrupper som inte kan gå och handla.

”Vi kan också se att många väljer att få sin leverans utanför dörren för att inte komma i kontakt med budet”, säger Julian Lee.

Instabox, som i sammanhanget är det leveransalternativ med minst mänsklig interaktion, tror att deras modell är en extra fördel i just coronakrisen. Men även de har ställt om delar av verksamheten för att vara ännu mer försiktiga.

Läs mer: Izettle-miljardärer går in i kändistätt fraktbolag

”Vi vill till exempel inte att personer som är sjuka ska gå ut och hämta sitt paket. Vi har gjort det enklare att förlänga liggtiden i skåpen men vi har också börjat att köra ut vissa paket”, säger Alexis Priftis.

Enligt honom är det viktigaste, som Instabox identifierat, att bidra till så få mänskliga kontakter som möjligt.

”Det gäller även hos oss. Alla som kan jobbar hemifrån och det är besöksförbud i våra terminaler. Sedan har vi våra egna problem också. Vi skickar hem personer vid minsta förkylningssymptom, vilket gör att vi har hög sjukfrånvaro”, säger han.

Än så länge påverkar det dock inte verksamheten i någon stor utsträckning.

Läs mer: Guldregn över ”Klarna för leveranser” – Ingrid tar in mångmiljonbelopp 

Rengöring av fordon, nya hygienrutiner och arbete hemifrån går igen hos alla tre bolag Di Digital pratat med.

”Vi har också gjort leveranser utanför dörren som förval”, säger Simon Strindberg från Budbee.

”Vi undviker all kontakt vi kan för våra kurirer och personalen i terminalerna. Vi har lagt om skiften så att inte för många ska träffas.”

Ingen vet hur långt krisen kommer att hålla i sig, men buduppstickarna är överens om att uppsvinget för e-handeln och hemleveranserna förmodligen kommer att hänga med även efter att pandemin passerat.

”Det här är en samhällsomställning och ett förändrat konsumentbeteende. Det kommer inte att försvinna”, säger Julian Lee.

DI TV om leveransplattformen Ingrid

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer