Hoppa till innehållet

Budstriden om Hemnet inne i slutfasen

Miljardstriden om bostadssajten Hemnet är i slutfasen, och de hetaste spekulanterna är mediekoncernerna Schibsted och Bonnier samt riskkapitalbolaget Nordic Capital. 

Bonnier-vd:n Tomas Franzén sägs sitta i förhandlingar om att köpa Hemnet.
Bonnier-vd:n Tomas Franzén sägs sitta i förhandlingar om att köpa Hemnet.Foto: Jesper Frisk

Dragkampen om bostadssajten Hemnet har gått in i en mer intensiv fas, uppger källor till Di. Kontakterna mellan ägare och budgivare är allt fler och konkreta förhandlingar pågår just nu om aktieöverlåtelseavtal och aktieägaravtal.
”Jag tror att vi har passerat punkten där det kanske inte blir någon affär. Ägarstrukturen kommer att förändras, men vem som köper av vem är en annan fråga”, säger en källa.

Förhandlingarna sker främst med tre budgivare. En av dem är den norska mediekoncernen Schibsted, som i maj presenterade ett bud på 1,5 miljarder kronor som redan har accepterats av två av Hemnets fyra ägare, och som i förra veckan fyllde på krigskassan med drygt 2,8 miljarder kronor i en nyemission.

De andra två är, enligt Di:s källor, den svenska mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, och riskkapitalbolaget Nordic Capital. Från Bonnier har representanter från flera koncernbolag varit närvarande vid förhandlingar, liksom Bonniers vd Tomas Franzén.

Att Bonnier och Nordic Capital är intresserade av att köpa Hemnet kunde Di avslöja redan i juni, och för ett par veckor sedan gick branschorganisationen och delägaren Mäklarsamfundet ut till vissa medlemmar och bekräftade att det pågår förhandlingar med Bonnier och Nordic Capital, uppger Di:s källor.

En viktig brytpunkt i förhandlingarna är månadsskiftet september/oktober. Då upphör exklusivitetsklausulen i det avtal som Schibsted har med de två ägare som i våras accepterade mediekoncernens bud, Swedbank och Svensk Fastighetsförmedling. Det innebär att de kan börja förhandla direkt med Bonnier och Nordic Capital, vilket det i nuläget enbart är de andra två delägarna som gör.

Men en affär kan vara klar innan dess. Eftersom det finns en hembudsklausul i det nuvarande aktieägaravtalet kan vi få se en affär där de två ägare som inte har accepterat Schibsteds bud – branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet – med kapital från Nordic Capital eller Bonnier köper den andel som mäklarföretagen Swedbank Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling vill sälja till Schibsted för totalt 750 miljoner kronor.

Samtidigt smids planer bland de mäklarföretag som endast har ett indirekt ägande i Hemnet. Bland dessa ifrågasätter många varför man skulle fortsätta annonsera på Hemnet om sajten säljs till exempelvis Schibsted.
”Vi som inte har något direktägande i Hemnet har inga avtal som förbinder oss att jobba med en sajt ägd av Schibsted. Schibsted är ett duktigt mediebolag, men det finns andra duktiga mediebolag därute. Det kan mycket väl bli så att vi som inte tjänar på det här måste hitta andra lösningar där vi får en bättre intäkt på det innehåll som vi levererar”, säger en källa.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera