Hoppa till innehållet

Buffett fortsätter med oväntade drag – går in i ”svenskans” molnbolag

Det amerikanska molnbolaget Snowflake, med sin svenska toppchef Denise Persson, närmar sig börsnotering. Med på tåget är investeringsgurun Warren Buffett vars Berkshire Hathaway går in med nästan 5 miljarder kronor. 

Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.
Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.Foto: TT och press.

Amerikanen Warren Buffett, som nyligen fyllde 90 år, anses vara en av de mest framgångsrika investerarna genom tiderna. Hans företag Berkshire Hathaway brukar slå index och taktiken har varit att investera i sådant ”han känner till”, som till exempel Coca-Cola och Bank of America.

Buffett är annars känd för att inte anamma ny teknik – tidigare i år skrotade han sin då 12 år gamla mobiltelefon. Men på senare år har han börjat få upp ögonen för teknikbolag, bland annat är han är Apples näst största ägare med 5,7 procent av aktierna. Han har tidigare sagt om Apple att ”det troligen är det bästa bolaget jag känner till”, vilket lönat sig då aktien stigit med drygt 110 procent på ett år.

Men på sistone har hans Berkshire Hathaway även gjort en del oväntade drag. Som att häromveckan köpa 5 procent av Japans fem största exportbolag, bland annat Mitsubishi. Eller att gå in stort i ett antal finansbolag, som JP Morgan, tidigare i år.

Ännu en överraskning kom häromveckan när han investerade motsvarande 5 miljarder kronor i ett guldgruvebolag – trots att han så sent om 2018 kritiserade guldet som investering, enligt Business Insider

Men nu har Buffet fått upp ögonen för det amerikanska molnbolaget Snowflake. Det framgår av Snowflakes inskickade handlingar till amerikanska finansmyndigheten SEC inför börsnoteringen. Snowflake värderades senast i februari till 12,4 miljarder dollar, motsvarande 110 miljarder kronor, när bolaget tog in nytt kapital.

Warren Buffettt vill vid noteringen investera 550 miljoner dollar, cirka 5 miljarder kronor, i Snowflake. Med på tåget är även Salesforce, som säljer molnbaserade plattformar, med 250 miljoner dollar. 

Snowflake grundades 2012 och säljer datalagring i molnet genom prenumerationstjänster till andra företaget. Bolagets omsättning ökade med 120 procent till 133 miljoner dollar under maj–juli med en förlust på 78 miljoner dollar, enligt Business Insider.

En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson, som ansvarar för Snowflakes globala marknadsföring.

”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, sa hon till Di Digital i en intervju i juni 2019.

Läs mer: Molnbolaget siktar mot börsen i USA – med svensk toppchef

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera