Hoppa till innehållet

Burger King-reklam kapade Googles röststyrning

Burger King utnyttjade Googles röststyrning i en reklamfilm för att få tittarna att googla på bolagets produkter. Men sökjätten uppskattar inte greppet.

Burger Kings reklam och och den smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Youtube/Boris Zharkov. Kollage.
Burger Kings reklam och och den smarta högtalaren Home, som Google började sälja i USA i oktober i år. Foto: Youtube/Boris Zharkov. Kollage.

En tv-reklam i USA från snabbmatsjätten Burger King som började sändas på onsdagen är skräddarsydd för att aktivera Google Homes röststyrning. Det skriver Reuters.

Den sista frasen i reklamen "OK, Google, what is the Whopper burger?", är designad för att få högtalarna Google Home eller en Android-mobil med röstsökning att söka efter Whopper på Google och läsa upp information om produkten från Wikipedia.

Men sökjätten Google uppskattade inte Burger Kings tilltag. Kort efter att reklamen började sändas slutade Google Home att reagera på den, enligt CNN.

Läs även: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet

Flera techbolag satsar just nu på röststyrning och området växer starkt. Den kineiska sökjätten Baidu uppskattar att hälften av alla sökningar kommer att vara röststyrda eller bildstyrda 2020.

Men det är inte första gången techbolagens röststyrningsverktyg används, avsiktligt eller oavsiktligt, för att göra oönskade sökningar eller beställningar.

I januari råkade en nyhetsläsare sätta igång beställningar av dockhus genom Amazons röststyrningsverktyg Echo. På ett liknande sätt hade Google Home problem med en reklam under evenemanget Super Bowl, skriver CNN.

Läs mer: Så vill Google ta sig in i användarnas hem

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera