Annons

Butikerna brädar e-handeln när svenskarna julshoppar

Den fysiska handeln ser fortsatt stabil ut inför julen.
Den fysiska handeln ser fortsatt stabil ut inför julen. Foto: Brun, Thomas
Män spenderar mer per kvitto och Instagram lyfts fram som en viktig inspiration när unga shoppar. Det visar två nya rapporter som kartlagt svenskars shoppingvanor. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Föga förvånande fortsätter e-handelns betydelse att växa, i förhållande till den fysiska handeln. Det visar en ny rapport framtagen av molntjänstbolaget Salesforce som slår fast att 54 procent vill handla mer online än tidigare. 

Samtidigt ser den fysiska handeln ut att ha en stabil position inför julen. Enligt rapporten planerar 90 procent av alla nordiska konsumenter att handla julklappar i fysiska butiker. 

Läs mer: Instagram utvecklar fristående shopping-app 

Den största beteendeförändringen står målgrupperna 'millennials' och 'generation Z' för, alltså de födda från tidigt 1980-tal och framåt. Här hittar 37 procent nya produkter via influencers och 20 procent får inspiration till shopping genom Instagram. 

I en annan färsk rapport har lojalitetsplattformen Voyado kartlagt svenskarnas köpvanor i fysisk butik och online. 

Där slår man bland annat fast att mäns snittkvitto är 74 procent högre än kvinnors, och att män utnyttjar erbjudanden i betydligt högre utsträckning än kvinnor – motsvarande 152 procent. Däremot handlar kvinnor 32 procent oftare än män.  

Stockholmare och smålänningar spenderar mest per snittkvitto. I Norrbotten är snittkvittot som lägst. 

Läs mer: H&M:s svenska Blocket-utmanare får ny säljmodell 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer