Annons

Butiksdöden föder experiment: ”Finns för mycket butiksytor”

I Malmö är pop-up-varuhuset Beyond Us en experimentverkstad i det större formatet med pop-up-butik, instagramzon, kafé och paketutlämning.
I Malmö är pop-up-varuhuset Beyond Us en experimentverkstad i det större formatet med pop-up-butik, instagramzon, kafé och paketutlämning. Foto: Lars Brundin
Pop-up. Show-room. Planning studio. Out-let. Varje citybutik och köpcentrum är numera en experimentverkstad. Handeln är i snabb omvandling – men ingen vet vilken trend som består. ”Det finns för mycket butiksytor” säger Lundaprofessorn Ulf Johansson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I Malmö är pop-up-varuhuset Beyond Us en experimentverkstad i det större formatet med pop-up-butik, instagramzon, kafé och paketutlämning.

I en tid när den fysiska butiken förändras testar de stora handelskedjorna och varuhusen nya butiksformat. Det gäller att hitta starka motkrafter till e-handeln, som på bara några år sugit åt sig en tiondel av alla svenska inköp. Den trenden kan bli ännu starkare när den amerikanska näthandelsjätten Amazon inom kort etablerar sig på allvar i Sverige.

Läs även: De vinner och förlorar i e-handeln 2020

Professor Ulf Johansson är föreståndare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet. Han leder just nu en stor studie av butikshandelns snabba förändringar.

”Handeln har allt för länge varit icke-innovativ för att hitta format som passar kundernas behov. De butiker som vill överleva måste möta kunden på nya sätt”, säger han.

”Varför ska jag handla i en fysisk butik om jag får lika lite hjälp där som på nätet? Det är en grundfråga. Därför ger många av de nya butiksformaten kunden hjälp med konkreta problem.”

Enligt Ulf Johansson bör en butiksägare inte bara titta på försäljningssiffrorna för att se om det går bra eller dåligt. Det gäller att även se hur nöjda och lojala kunderna är. Nya format är ett sätt för handeln att anpassa sig till en allt mer kräsen, uppkopplad och icke-lojal kund.

En rad engelska termer beskriver de nya shoppingformaten:

• Ett show-room är en butik som visar upp de varor som finns tillgängliga på nätet utan att sälja dem fysiskt.

• En pop-up är en butik som bedriver försäljning under begränsad tid – för att lansera en ny kollektion, sälja ut ett lager eller skapa ”frenzy shopping”, en tillfällig köprush.

• En planning studio är en butik där Ikea och andra aktörer erbjuder rådgivning i anslutning till köp.

• En lab-store är en butik som kompletterar varje köp med en eller flera tjänster.

• En concept store är en butik som nischar in sig för att ge en komplett upplevelse av ett varumärke – kanske för att testa tjänster, trender och strömningar innan de lanseras i alla butiker.

• En flagshíp store är kedjornas allra bästa butiker, en concept store som höjer sig ytterligare ett steg från den vanliga butiken.

• En out-let är en butik som säljer restlager och överskottsprodukter.

”Vi ser att de stora kedjorna testar olika varianter av nya format. Dessutom ser vi köpcentrum som inte bara fylls med butiker. Entré i Malmö är ett exempel på ett köpcentrum som även rymmer bibliotek, läkarmottagning och andra verksamheter som drar folk och skapar ett flöde av människor, säger Ulf Johansson.

Pia Sandin och Hanna Candell styr över cityhandeln i Skånes två största städer som vd för Malmö Citysamverkan respektive Helsingborgs City. De lever dagligen i den stora strukturomvandling som handeln går igenom just nu.

”Handeln kräver färre kvadratmeter. När butikerna skalar ner blir ytor lediga. Där går det att skapa helt nya former av handelsplatser”, säger Pia Sandin.

”Det finns testbäddar på många områden i brytpunkten mellan näthandel och fysisk handel. Vi går mot en mer sömlös handel där kunden inte bryr sig om köpet sker i butik eller online”, säger Hanna Candell.

De ser ständigt nya exempel på hur trender kommer och går i ett sökande efter nya butiksformat. I Helsingborg har Myrorna startat secondhandbutik på Kullagatan. I Malmö finns sådana butiker på Emporia och Södra Förstadsgatan. I Malmö erbjuder H&M skräddartjänster i sin butik på Gustaf Adolfs torg. I Helsingborg finns en barnbutik som erbjuder frisörtjänster för att ge föräldrar ro att handla.

I Helsingborg har webbutiken NAKD drivit trafik till sin webbsajt via en pop up-butik. I Malmö har löshårssajten Rapunzel ett showroom sedan länge.

Samtidigt ger Pia Sandin och Hanna Candell exempel också från andra orter. Hur en herrbutik också rymmer en kemtvätt, hur postorderföretaget Ellos skapat en egen konceptbutik i Göteborg, hur sportkedjan Stadium i flera butiker monterat skärmar för nätköp, hur Clas Olsson via ”Clas Fixare” hjälper till med allehanda praktiska problem och hur Ikea på sin hemsida erbjuder fjorton specifika sevicetjänster.

Även i mindre butiker görs liknande experiment. I Viken finns Sveriges första obemannade matbutik. I Malmö har klädbutikerna La Leia och Popilono kommit långt i att kombinera butiks- och webbförsäljning.

”Handeln är i en intensiv utvecklingsfas. Alla testar sig fram. Om fem år ser det helt annorlunda ut”, säger Pia Sandin.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer