Den snabba tillväxten inom e-handeln är på väg att förändra samhället i grunden. De närmaste åren väntas allt fler fysiska butiker stängas för gott, inte minst på mindre orter. Det menar Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital som är storägare i ett 30-tal nätbutiker som Babyshop, Royal Design, Boozt och Mathem.
”Flera hundra butiker kommer att stängas under 2017 bara i Sverige, och tusentals anställda i den fysiska handeln kommer att förlora sina jobb. Denna utveckling kommer fortsätta under många år framöver”, säger han.
Jag tror inte att den fysiska handeln växer i år.
Läs mer: Boozt och Mathem mot börsen
Vidare står han fast vid sin tidigare beskrivning av 2017 som ett brytningsår för branschen. Staffan Mörndal menar att tillväxten på nätet nu är så stark att den har hela detaljhandeln i ett skruvstäd. Butikshandeln befinner sig i ett nollsummeläge utan reell tillväxt, enligt Mörndal. Vissa butiker upplever givetvis försäljningstillväxt, men på det stora hela växer inte butikshandeln alls lägre.
”Jag tror inte att den fysiska handeln växer i år, justerat för inflation”, säger han.
Enligt den senaste så kallade E-barometern, som presenterades i förra veckan, växte e-handeln i Sverige med hela 16 procent under 2016. Detta samtidigt som butikshandeln växte med ynka 2,3 procent. Även under 2017 bedöms e-handeln vinna mark med en tillväxt på 17 procent. Det skulle i så fall innebära att e-handeln står för knappt en tiondel av detaljhandeln, som spås omsätta cirka 772 miljarder kronor i år.
”Jag tror butikshandeln kommer att krympa varje år i mer än tio års tid. E-handeln kommer utgöra cirka 30 procent av detaljhandeln redan 2025”, säger Staffan Mörndal.
Läs mer: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte
Men hans syn delas inte helt och hållet av branschen. E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Och deras experter har ett något annat synsätt.
Vi spår att mellan 22 000 och 42 000 jobb försvinner
”Vi tror butikshandeln växer med knappt 2 procent i år. Det är mer än inflationen i handeln, men kan landa under den generella inflationen i ekonomin”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI Research som ansvarar för E-barometern.
Läs mer: ”Modigt av Axfood att köpa Mat.se”
Han håller dock med Staffan Mörndal på en viktig punkt. Butiksnäringen kommer att krympa de kommande tio åren.
”Vi tror på en brytpunkt 2020, givet den offensiva utvecklingen inom näthandeln. Men allt beror på konjunkturen. En eventuell lågkonjunktur skulle driva på prismedvetenheten, vilket gynnar handeln på nätet”, säger han.
Enligt HUI jobbar cirka 177 000 svenskar bara inom sällanköpshandeln idag, det vill säga detaljhandeln exklusive dagligvaruhandeln. Många av dessa jobb väntas gå förlorade de kommande åren.
”Vi spår att mellan 22 000 och 42 000 jobb försvinner inom sällanköpshandeln fram till 2025. Vissa butiker stänger, medan andra drar ner på butikspersonalen. Ny teknik, som obemannade kassor och automatiserade lager, gör ju även butiksnäringen mer effektiv”, säger han.
Läs mer: Amazons plan: flygande lagerskepp
Den svenska e-handeln har genererat många framgångsrika bolag på senare år. Men enligt Andreas Svensson spås Sverige ändå bli en nettoförlorare på den globala trenden.
”Svenska nätbutiker är duktiga inom många smala områden. Men på sikt kommer de ändå ha svårt att hävda sig mot jättar som Amazon, Asos, Zalando, Wish och Alibaba”, säger han.
Läs mer: Så stor är Amazons dominans inom e-handeln
Staffan Mörndal håller delvis med.
”Han har en poäng. Men jag tror att svenska aktörer som Boozt, Mathem och Babyshop kommer att kunna hävda sig väl i Norden. De har ett lokalt anpassat utbud, snabba leveranser och en sajt och en service som passar lokala preferenser”, säger han.
Vinnare och förlorare på e-handelns tillväxt:
Vinnare:
- Vissa lokala e-handelsbolag.
- E-handelsjättar som Amazon, Zalando och Wish.
- Jättar som Ikea och H&M som lyckas sälja egna varumärken via en kombination av fysiska butiker, nätbutikter och tjänster som installation och råd.
Förlorare:
- Små självständiga butiker på mindre orter
- Svenska nätbutiker och kedjor som främst säljer utbytbara globala varumärken inom breda kategorier som elektronik, mode och sport.
- Stora delar av den övrika butiksnäringen.