Annons

Byggde ny mobilbank på ett år – med miljoner från Nordea

Eli Daniel Keren byggde upp Betalo – nu går resan vidare under det nya namnet PFC.
Eli Daniel Keren byggde upp Betalo – nu går resan vidare under det nya namnet PFC. Foto: Amanda Lindgren (Di)
Med Nordea i ryggen har Eli Daniel Keren lanserat en helt ny bankutmanare på ett år. ”Vi har ett väldigt ambitiöst mål om att nå 100 000 kunder i år”, säger han i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fintechbolaget Betalo har gjort det möjligt för konsumenter att betala räkningar eller skicka pengar med hjälp av sitt betal- och kreditkort. Deras app har sedan lanseringen 2012 etablerat sig på marknaden och noterat intäkter på runt 27 miljoner kronor.

Men bakom kulisserna har bolaget, med vd:n Eli Daniel Keren i spetsen, under de senaste tolv månaderna utvecklat en mer heltäckande mobilbank. I december 2018 bytte Betalo namn till Personal Finance Co, eller PFC i korthet, och lanserade en helt ny app på marknaden.

”PFC är Sveriges första neobank. Vi har ett väldigt ambitiöst mål om att nå 100 000 kunder i år”, säger Eli Daniel Keren.

Bygget av PFC har till stor del finansierats av Nordea. I november 2017 ledde storbanken nämligen en kapitalrunda på 45 Mkr i startupbolaget.

”Nordea ger oss fullt stöd i den här resan och tycker att vi har byggt något väldigt intressant och spännande. Utan att säga för mycket kanske vi har mer på gång tillsammans”‚ säger Eli Daniel Keren.

Läs mer: Nordea investerar när Betalo tar in 45 miljoner

PFC tillhandahåller ett betalkort, genom ett samarbete med Mastercard, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom en app. Kortet kan frysas och tinas upp direkt i appen på användarens kommando.

En konkurrensfördel som Eli Daniel Keren lyfter fram är att kortet inte har någon årsavgift. PFC gör heller inte några valutapåslag vid utlandsköp genom kortet. Kunden kan också gratis ta ut upp till 3 000 kronor i kontanter varje månad från bankomater världen över, därefter uppgår avgiften till 1,5 procent per uttag.

I appen finns en budgettjänst som hjälper kunden att hålla koll på sin privatekonomi, dessutom skickas en pushnotis till mobilen vid varje köp. På längre sikt tittar man också på att lansera olika spar- och lånetjänster, enligt grundaren.

”Vi vill hjälpa unga människor att få koll på sin vardagsekonomi genom att göra finansiella tjänster mer personliga, transparenta och enkla”, säger Eli Daniel Keren om målgruppen.

PFC:s betalkort med den tillhörande appen.
PFC:s betalkort med den tillhörande appen. Foto: Amanda Lindgren

Hur ska ni själva tjäna pengar?

”Vi arbetar aktivt med att utveckla olika intäktsdrivande tjänster, som kan lanseras redan i år eller 2020. Troligtvis kommer PFC i framtiden att ha både en gratisversion och en premiummodell som ger tillgång till fler funktioner”, säger han.

Det är kostsamt att jaga tillväxt genom extern marknadsföring och produktutveckling. Kommer det att kräva ytterligare extern kapitalt i närtid?

”Du har helt rätt. Vi kommer absolut att behöva genomföra en ny finansieringsrunda för att kunna nå vårt mål. Visionen är att PFC ska erbjuda de bästa finansiella tjänsterna och förhoppningsvis ersätta alla andra liknande appar i telefonen”, säger Eli Daniel Keren.

Hur mycket det har kostat att bygga PFC och vilka medel som återstår i kassan är däremot oklart. Årsredovisningen för det brutna räkenskapsåret 2018 har ännu inte offentliggjorts och Eli Daniel Keren avböjer att ge någon fingervisning om hur stor fjolårets förlust blev.

PFC:s affärsidé påminner i mångt och mycket om den brittiska bankutmanaren Revolut, som Di Digital tidigare rapporterat om. Miljardvärderade Revolut har hittills lockat till sig 28 000 användare i Sverige.

”Det som skiljer oss från andra mobilbanker är vårt lokala fokus. Redan från början har vi byggt en svensk tjänst som riktar sig åt en svensk publik. Du kan enkelt registrera dig med hjälp av bank-id och sätta in pengar genom Swish”, säger Eli Daniel Keren. 

Läs mer: Digitala utmanaren får banktillstånd – men missar målet i Sverige 

Även Klarna har nyligen lanserat ett liknande betalkort med en tillhörande app på den svenska marknaden. Efter ett knappt år på marknaden har Klarna-kortet över 50 000 användare.

Inledningsvis är PFC:s tjänster bara tillgängliga i Sverige, men en internationell expansion finns redan i Eli Daniel Kerens bakhuvud. Danmark, Finland och Norge kommer förmodligen att stå först på tur.

PFC har just nu 23 anställda på sitt kontor i centrala Stockholm. Planen är att bara i år fördubbla personalstyrkan till 45-50 och även flytta till större lokaler. Utöver Nordea finns Svea Ekonomi, NFT Ventures och affärsängeln Mattias Weinhandl bland PFC:s investerare. 

Parallellt kommer PFC att driva vidare sin gamla betaltjänst Betalo, som ett fristående varumärke med en egen app. Eli Daniel Keren ser inte den sex år långa resan med Betalo som ett misslyckande.

”Tvärtom skulle jag säga att det är tack vare Betalo som vi har lyckats bygga PFC på så kort tid och locka aktiva användare. Vi hade redan ett oerhört kompetent team på plats som har erfarenhet att bygga bra finansiella tjänster”, säger han. 

Läs mer: Här är tolv startupbolag bankerna sneglar på 

Från vänster: Kevin Albrecht, medgrundare och teknikchef, Eli Keren, grundare och VD, och Stefan Salomonsson, medgrundare och finanschef.
Från vänster: Kevin Albrecht, medgrundare och teknikchef, Eli Keren, grundare och VD, och Stefan Salomonsson, medgrundare och finanschef. Foto: Johannes Karlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies