Hoppa till innehållet

Byggde upp allt utan kapital – nu jagar hon miljoner

I fjol vann Mimbly pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders. Det gångna året har varit intensivt och nu står bolaget redo att ta in kapital. ”Förhoppningen är att ta in ett miljonbelopp”, säger grundaren och vd:n Isabella Palmgren.

Isabella Palmgren är vd för Mimbly och vann förra årets pitchtävling på Female Founders.
Isabella Palmgren är vd för Mimbly och vann förra årets pitchtävling på Female Founders.Foto: Pax Engström Nyström.

I början av april genomförs Di Digitals event Female Founders för tredje gången i rad. Här får techbolag med kvinnliga grundare pitcha sina idéer inför en namnkunnig jury och vinnaren går direkt till finalen av Di Digitals Startup Tour. 

Företaget som tog hem vinsten 2018 var Mimbly. Bolaget har utvecklat ett system till tvättmaskiner, en Mimbox, som återvinner vatten, sparar energi och filtrerar bort mikroplaster under tvättning.

”Det har varit ett spännande år och vi har haft igång flera pilotprojekt, varav ett i Storbritannien. Vårt team har även vuxit med en ny medarbetare och vi har patenterat flera tekniska komponenter”, säger Isabella Palmgren, vd för och medgrundare av Mimbly.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019

Även om Mimbly har haft fullt upp sedan segern i Female Founders, landade bolagets omsättning för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 på blygsamma 377 000 kronor. 

”Ända sedan starten har vi kört på utan att ta in kapital och klarat oss långt på sponsorer, partner och bidrag. Men nu har vi inlett bolagets första riktiga investeringsrunda med förhoppningen om att kunna ta in ett miljonbelopp”, säger Isabella Palmgren.

Förutom tillskott av kapital planerar bolaget att sjösätta ett nytt pilotprojekt under sommaren. Det ska göras i samarbete med tvättmaskinstillverkaren Podab och tio stycken potentiella kunder, däribland fastighetsbolagen Poseidon och Diös.  

”Systemet är anpassat för tvättmaskiner i en professionell tvättmiljö och målet är att lansera en klar produkt till 2020. Vi börjar med den professionella sidan för att så snabbt som möjligt nå marknaden. Därefter siktar vi på att även lansera en konsumentprodukt”, säger Isabella Palmgren.

Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders 

Enligt Di Digitals granskning av investeringar i svenska techbolag under 2017, gick enbart 11 procent av riskkapitalet till bolag med grundarteam bestående av både män och kvinnor. Tittar man på startups med enbart kvinnliga grundare, var det bara 0,7 procent av kapitalet som gick till bolagen.

”Investerarna har makten över vilka startups som kommer att bli nästa stora unicorn. Det finns en bromance-kultur som innebär att investerarna, som ofta är män, många gånger väljer att satsa på team som liknar dem själva”, säger Isabella Palmgren.

Därav tycker Isabella Palmgren att det är viktigt med olika forum som riktar sig till kvinnor inom startup-sektorn.

”Det finns många intressanta, innovativa bolag som har grundats av kvinnor. Det behöver lyftas och det gör tävlingar som exempelvis Female Founders. På så sätt är denna typ av plattformar otroligt viktiga för branschen”.

Läs mer: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera