I början av april genomförs Di Digitals event Female Founders för tredje gången i rad. Här får techbolag med kvinnliga grundare pitcha sina idéer inför en namnkunnig jury och vinnaren går direkt till finalen av Di Digitals Startup Tour.
Företaget som tog hem vinsten 2018 var Mimbly. Bolaget har utvecklat ett system till tvättmaskiner, en Mimbox, som återvinner vatten, sparar energi och filtrerar bort mikroplaster under tvättning.
”Det har varit ett spännande år och vi har haft igång flera pilotprojekt, varav ett i Storbritannien. Vårt team har även vuxit med en ny medarbetare och vi har patenterat flera tekniska komponenter”, säger Isabella Palmgren, vd för och medgrundare av Mimbly.
Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019
Även om Mimbly har haft fullt upp sedan segern i Female Founders, landade bolagets omsättning för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 på blygsamma 377 000 kronor.
”Ända sedan starten har vi kört på utan att ta in kapital och klarat oss långt på sponsorer, partner och bidrag. Men nu har vi inlett bolagets första riktiga investeringsrunda med förhoppningen om att kunna ta in ett miljonbelopp”, säger Isabella Palmgren.
Förutom tillskott av kapital planerar bolaget att sjösätta ett nytt pilotprojekt under sommaren. Det ska göras i samarbete med tvättmaskinstillverkaren Podab och tio stycken potentiella kunder, däribland fastighetsbolagen Poseidon och Diös.
”Systemet är anpassat för tvättmaskiner i en professionell tvättmiljö och målet är att lansera en klar produkt till 2020. Vi börjar med den professionella sidan för att så snabbt som möjligt nå marknaden. Därefter siktar vi på att även lansera en konsumentprodukt”, säger Isabella Palmgren.
Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders
Enligt Di Digitals granskning av investeringar i svenska techbolag under 2017, gick enbart 11 procent av riskkapitalet till bolag med grundarteam bestående av både män och kvinnor. Tittar man på startups med enbart kvinnliga grundare, var det bara 0,7 procent av kapitalet som gick till bolagen.
”Investerarna har makten över vilka startups som kommer att bli nästa stora unicorn. Det finns en bromance-kultur som innebär att investerarna, som ofta är män, många gånger väljer att satsa på team som liknar dem själva”, säger Isabella Palmgren.
Därav tycker Isabella Palmgren att det är viktigt med olika forum som riktar sig till kvinnor inom startup-sektorn.
”Det finns många intressanta, innovativa bolag som har grundats av kvinnor. Det behöver lyftas och det gör tävlingar som exempelvis Female Founders. På så sätt är denna typ av plattformar otroligt viktiga för branschen”.
Läs mer: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet