Hoppa till innehållet

Bygghemma köper konkursbolag

E-handelsbolaget Bygghemma köper inredningskedjan Chilli, som gick i konkurs så sent som förra veckan. 

“Det finns en väldigt frisk kärna i Chilli”, säger Bygghemmas vd Mikael Olander.


Mikael Olander, vd för Bygghemma.
Mikael Olander, vd för Bygghemma.Foto: Carl-Robert Jonzon

Det familjeägda göteborgsbolaget Chilli har de senaste åren gått allt sämre. I förra veckan nådde situationen sin spets då bolaget begärde sig själva i konkurs. Chilli hade då 23 inredningsbutiker och 150 anställda runt om i landet.

Men redan innan konkursen fanns potentiella köpare runt hörnet. 

“Vi har hållit ett öga på dem, som vi brukar göra när vi tittar på möjliga förvärv. De växte för snabbt men vi hade ingen aning om att det skulle gå så här”, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma. 

I och med förra veckans konkurs slog Bygghemma till direkt. Bygghemma tar nu över sex av de största butikerna, e-handeln och varumärket Chilli.

“Det finns en väldigt frisk kärna i Chilli. Vi känner oss säkra på att det vi tar över är livskraftigt”, säger Mikael Olander. 

I och med köpet av Chilli räknar Mikael Olander med att Bygghemma i år kommer att nå närmare 2 miljarder kronor i omsättning med en positiv rörelsemarginal. En miljard av omsättningen kommer från byggsidan och en knapp miljard från möbel- och inredninsdelen av bolaget. Det innebär i så fall att Bygghemma gått från en omsättning på 270 Mkr till två miljarder på bara tre år.

“Det har varit mycket förvärv men också organisk tillväxt. Sverige växer starkt för oss. Sen ska man vara medveten om att det är en stark byggmarknad just nu så vi har ganska gynsamma förhållanden”, säger Mikael Olander. 

Bygghemma ägs sedan november av familjen Ax:son Johnsons maktbolag Nordstjernan som sitter på en kassa på flera miljarder. 

“Nordstjernan är en otroligt stark ägare. Om vi är överens om vilka förvärv vi ska göra så kan vi göra det”, säger Mikael Olander.  

Köpet av Chilli gör Bygghemma till Nordens största möbelvaruhus på nätet. Eller i alla fall den näst största aktören. 

“Det kan vara så att Ikea säljer mer på nätet också. Ikea har ungefär halva möbelmarknaden och lär ha det ett tag till. Vi satsar på att vara ett alternativ till Ikea, några andra tankar ska man nog inte ha”, säger Mikael Olander. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera