Hoppa till innehållet

Byggstartup accelererar intäkterna – stänger ny finansieringsrunda

Malmöbolaget Fieldly, som utvecklat ett digitalt projekthanteringsverktyg för byggbranschen, ökade sina prenumerationsintäkter med 120 procent under 2020. Nu tar bolaget in 21 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. 

Fieldlys grundare och marknadschef Sven Paulin (till vänster) och Valle Wantzin, vd (till höger).
Fieldlys grundare och marknadschef Sven Paulin (till vänster) och Valle Wantzin, vd (till höger).

Huvudinvesterare i rundan på 21 miljoner kronor är nuvarande delägaren Christer Dahlén, grundaren bakom Byggmästar'n i Skåne. Christer Dahlén ligger även bakom en mindre runda i Fieldly på 10 miljoner kronor i somras.

Fieldlys produkt riktar sig till mindre byggbolag, med ambitionen att minska administrationen och få bättre koll på projekten gällande alltifrån arbetsorder till personalliggare. I nuläget har bolaget 500 betalande bolagskunder och 35.000 registrerade användare, en ökning från i november 2019 då bolaget hade 181 kunder och 25.000 registrerade användare. 

”Vårt fokus är de lite mindre bolagen. 80 procent av alla som jobbar inom byggsektorn jobbar på bolag med mindre än 50 anställda, och det är där vi skapar störst värde och det vi fokuserar på. Stora entreprenadverksamheter har andra utmaningar och behov än det vi valt att satsa på”, kommenterar bolagets marknadschef Sven Paulin. Han startade företaget 2014 tillsammans med Daniel Krusenstråhle, som nu lämnat bolaget.

Läs mer: Byggstartup fyller på kassan och gasar internationellt

Fieldlys vd Valle Wantzin, som tillträdde i rollen så sent som i somras efter Anders Boman, säger att bolaget går in i det nya året med bättre förutsättningar än någonsin tidigare.

”Vi har slagit nytt säljrekord för 8:e kvartalet i rad och har per dagens datum använts och skapat värde i över 350.000 projekt”, kommenterar Valle Wantzin.

Pengarna i rundan ska användas till att fortsätta skala upp sälj- och marknad, menar Sven Paulin. 

”Byggsektorn är enorm och det finns hur många bolag som helst som behöver hjälp”, säger han. 

Huvudfokus ligger fortsatt på Sverige, men produkten används även i övriga Norden. 

”Det är kapitaleffektiviteten som styr. Vi vill investera där vi ser att vi gör störst effekt för stunden, och just nu är det Sverige ”, avslutar han.

 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera