Hoppa till innehållet

Buildsafe tar in nytt kapital och lanserar i Storbritannien

Byggbranschen är en växande nisch för svenska techbolag. Snabbväxande Buildsafe tar nu in nya investerare för att växa i Storbritannien. 

Grundarteamet bakom Buildsafe från vänster: Samuel Jaeger, Leo Sydow, Johan Brunedal, Viktor Broberg och Deniss Karavajev.
Grundarteamet bakom Buildsafe från vänster: Samuel Jaeger, Leo Sydow, Johan Brunedal, Viktor Broberg och Deniss Karavajev.Foto: pressbild.

I jämförelse med många andra branscher har speciellt byggsektorn halkat efter i den digitala utvecklingen. Branschen präglas av stigande kostnader och produktivitetsproblem vilket i sin tur driver upp priset på fastigheter. Men det finns de som försöker ändra hur branschen ser ut, däribland startupbolaget Buildsafe. 

Stockholmsbolaget grundades 2015 för att förbättra säkerheten och effektiviteten i byggprojekt genom sitt digitala verktyg för kommunikation och samarbete kring avvikelsehantering.

Läs även: Här är techbolagen som vill rädda byggsektorn 

Buildsafe har redan flera betalande kunder i bygg- och fastighetssektorn. Bland annat har tjänsten använts vid byggandet av Norra Djurgårdstaden och Urban Escape, Spotfys nya kontor, med aktörer som Skanska och NCC.

Bolaget har tidigare tagit in 3 miljoner kronor av bland annat investmentbolaget Moor och Almi Invest. Nu tar bolaget in ytterligare 7 Mkr av existerande ägare och av aktörer verksamma i speciellt Storbritannien. 

”Att vi tar in nytt kapital handlar uteslutande om att stärka positionen i Sverige och satsa på Storbritannien. Vi har hittat två nya investerare som är strategiskt väldigt spännande för oss”, säger vd:n Viktor Broberg.

Bland annat får bolaget in Concrete Ventures som delägare. Concrete Ventures är ett samriskbolag med ägare som bland annat fastighetsvärderaren JLL och riskkapitalbolaget Starwood Capital. Bolaget har även Skanska som rådgivare.

Läs även: Spotify flyttar in i jättekontor i Stockholm 

Buildsafe får även in Applabs grundare Sashi Reddi, via SRI Capital. Med Sashi Reddis kontakter både i Indien och USA tror Viktor Broberg att det kan öppna upp dörrar för bolaget. 

”Sasha Reddi har stor kompetens att driva tillväxtfasen i bolag och med sina kontakter kan han hjälpa oss att experimentera med den amerikanska marknaden de kommande två åren”, säger Viktor Broberg. 

Buildsafe består i dag av 17 personer och i och med investeringen ska bolaget anställa ytterligare personal för sitt London-kontor. Men i jämförelse med de flesta startupbolag går Buildsafe faktiskt plus, i alla fall på den svenska marknaden.

Bolaget omsatte i fjol 2,7 miljoner kronor och räknar med en betydligt högre siffra för 2017.

”Vi kommer att växa till cirka 8 miljoner kronor i omsättning i år med ett positivt resultat i Sverige”, säger Viktor Broberg.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera