Hoppa till innehållet

Bzzt: ”Vi kan inte fortsätta med en massa avgaser”

I en dryg vecka har taxitjänsten Bzzt:s eldrivna fordon rullat på Stockholms gator. "Vi vill vara en schysst arbetsgivare. Hållbarhet handlar också om arbetsförhållanden", säger bolagets vd Sven Wolf.

Sven Wolf är vd för startupföretaget Bzzt.
Sven Wolf är vd för startupföretaget Bzzt.Foto: Hanna Wemmenhag

En av veckans trafiksnackisar i Stockholms innerstad är lanseringen startupbolaget Bzzts eldrivna trehjulstaxi. Bolagets mål är att bygga ett nytt sätt att färdas i Stockholm, med hänsyn till både miljö och arbetsvillkor för förarna.

I dag rullar 18 eldrivna Bzzt-fordon på stadens gator. Under veckan levererades ytterligare sex stycken, som snart ska lämna garaget. De är efterlängtade, enligt Sven Wolf, vd på Bzzt.

Just nu är vi mer nedladdade än Ubers app

Trycket har varit extremt hårt på bolagets förare sedan förra veckans Stockholmslansering.

”Det är helt galet. Vi har räknat till 10 000 nedladdningar av appen på bara en vecka. Just nu är vi mer nedladdade än Ubers app. Vi hade aldrig vågat drömma om ett sådant här stort intresse. Baksidan är det ibland är svårt för våra användare att få tag på en pod”, säger han.

Snittsträckan för en resa med Bzzt är knappt 2 kilometer och fordonen bokas både dag och kvällstid. Bolaget har drygt 60 förare anställda. 

”Vi har öppet 127 timmar i veckan och för varje pod som vi har ute skapas 3 heltidsjobb”, säger Sven Wolf.

Till skillnad från taxiutmanare såsom Uber har Bzzt valt att anställa samtliga förare och dessutom tecknat kollektivavtal.

”Vi vill vara en schysst arbetsgivare. Hållbarhet för oss handlar inte bara om miljö och klimat utan också om arbetsförhållanden”, säger  Sven Wolf.

Historien om Bzzt började i Lerum

Lanseringen i Stockholm är kulmen på många års stenhårt arbete för bolaget. 

Historien om Bzzt började i Lerum, utanför Göteborg. Därifrån kommer de tre grundarna och även det lilla teknikbolaget Clean Motion, som tillverkar de elfordon Bzzt använder sig av.

Clean Motion är investerat på First North och ägs till 5,9 procent av Skypegrundaren Niklas Zennström. Sven Wolf berättar att idén till Bzzt föddes när grundarna "fick span" på Clean Motion och deras elfordon på gatorna i Lerum.

Läs mer: Zennströms trehjuling ska köra taxi med Bzzt 

"Vi gjorde vårt första test i Lerum hösten 2014. Då hade vi tre podar och ville vi ta reda på hur väl de fungerade för taxitrafik", säger han.

Nästa steg var att ta elmopparna in till storstaden. Valet föll på Göteborg. Grundarna körde själva och anställde ett antal personer. Resultatet för 2015 var 500 betalda resor. Feedbacken var god och användarna älskade tjänsten, men fanns det en affär?

För att få svaret köpte grundarna in ytterligare sex stycken fordon och ökade antalet anställda till 20 personer som turades om att köra. Man genomförde också ett test där Bzzt:s fordon kopplades upp mot Ubers app under namnet Uber Pod. 

Vi körde och körde och det var helt fantastiskt

"Det blev otroligt lyckat. År 2016 landade vi på 3000 betalda resor och försöket med Uber gav oss råg i ryggen. Vi körde och körde och det var helt fantastiskt", berättar Sven Wolf.

Expansionen till Stockholm haft dock haft sitt pris. Behovet av resurser inför storsatsningen tvingade Bzzt att lämna hemmaplanen Göteborg. 

”Vi hade inte resurser att klara av båda städerna, men vi hoppas kunna starta upp i Göteborg igen framöver”, säger Sven Wolf.

En Zbee kostar runt 80 000 kronor att köpa in, en femtedel av en fullt utrustad "fossiltaxi", enligt Bzzts vd. 

6 miljoner kronor från 850 individer på bara fem dagar

Målsättningen är att ha 200 fordon nästa år, en satsning som ska finansieras bland annat av den crowdfundingkampanj bolaget just slutfört. Enligt Sven Wolf har man tagit in 6 miljoner kronor från 850 individer på bara fem dagar. Bzzt har tidigare tagit in 3 miljoner i riskkapital från bland annat aktieprofilen Oliver Molse och hans investeringsbolag Modelio Equity.

Läs mer: Nya miljoner ska ta Bzzts poddtaxi till Stockholm 

"Vi vill ha engagerade småägare. De blir våra ambassadörer", säger Sven Wolf.

Många har förstått att vi inte kan fortsätta med stora tunga bilar som släpper ut en massa avgaser

Tror du att det finns en risk att intresset för Bzzt är en fluga?

"Nej, inte alls. Många har förstått att vi inte kan fortsätta som vi gör i dag med stora tunga bilar som släpper ut en massa avgaser i stadsmiljöer. När folk hör om oss tänker de: vad kul, här kommer ett bra alternativ. Billigt, snabbt smidigt och utsläppsfritt. Bra erbjudande med bra värderingar. Folk gillar det", säger Sven Wolf.

Fakta Bzzt:

Bzzt:s podar bokas via företagets app. Kunderna betalar 3 öre per meter och beloppet dras  automatiskt via appen från deras kontokort när man är framme.

Förarna har kollektivavtal, med en timlön på 130 kronor i timmen och chaufförerna behöver enligt lag ingen taxilicens eftersom fordonen (Zbee från Clean Motion) är trehjuliga.

Bolaget drivs i dag av de två grundarna vd:n Sven Wolf och marknadschefen Per Nyrenius.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera