Caliroots grundades 2003 och har skaffat sig en sjävlklar position på den svenska onlinemarknaden för streetwear och sneakers.
Kläderna säljs i huvudsak via nätet men e-handlaren har anpassat sitt erbjudande till flera europeiska marknader. Det har till exempel handlat om att erbjuda försäljning i lokal valuta, bättre lösningar för att spåra paket och i vissa fall om att översätta sajtens texter till det lokala språket.
I höstas tog bolaget, som även innefattar butikskedjan Hollywood och snowboardbutiken Andmotion, in 20 miljoner kronor för fortsatt expansion från de befintliga ägarna Verdane Capital och Eequity. Investeringarna börjar ge resultat.
I fjol omsatte koncernen 197 Mkr. Den siffran ökar i år till 300 Mkr, spår vd Andreas Koschnike.
”Enligt budget ser vi ut att ligga väldigt nära det målet”, säger han.
Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel
Tillväxttakten på 50 procent följer ett antal år då bolaget såg ut att ha nått en platå.
”Jag drev bolaget själv i 11 år och kunde få upp det till 70–80 miljoner i omsättning. Sedan behövdes det kapital. Då satsade vi mycket i på interna system och ett nytt lager för att ha plats. Sedan kom ketchupeffekten”, säger Andreas Koschnike.
Men Caliroots, som har totalt 55 Mkr i riskkapital i ryggen utan att någonsin ha gått med vinst, räknar med ett nollresultat.
”Tillväxtåren ska få kosta litegrann. Det blir så när man investerar internt och tar sig fram på nya marknader. Nu har vi haft investerare som är villiga att göra det och är beredda att testa”, säger Andreas Koschnike.
Han vill inte uppge vilken vinstmarginal bolaget önskar sig, men ofta har stora e-handlare relativt snäva marginaler. Den brittiska modejätten Asos omsatte till exempel 13 miljarder kronor i fjol med en rörelsevinst på 536 Mkr, vilket motsvarar 4 procent i rörelsemarginal.
Caliroots har i dag översatt sina sajter till flera nordiska språk, franska, tyska, engelska och nederländska. Samtidigt har sajten kunder i såväl USA som Asien. Lärdomarna skiljer sig åt på varje marknad, enligt vd:n.
Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt
”Vi ser efterhand vad för typ av produktsegment, stilar och annonser som funkar i varje land. Det kan till och med handla om olika färger på sneakers, men som tur är är det mätbart”, säger Andreas Koschnike.
Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt
Caliroots säljer kläder från stora varumärken som Nike och Adidas till mer nischade etiketter som svenska Our Legacy. Bolaget scoutar flitigt nya märken på den amerikanska marknaden för streetwear – vilket gör att man ibland köper direkt av varumärkena utan att gå via en distributör som importerar kläderna till Sverige.
Tillvägagångssättet har enligt uppgift till Di Digital retat upp svenska kläddistributörer, som livnär sig på att koppla ihop nya varumärken med åteförsäljare.
Andreas Koschnike borstar av sig kritiken. Det krävs ingen lokalkännedom när butiken i fråga i själva verket är en globalt tillgänglig webbplats, menar han.
”Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt och köper direkt från USA. Sedan kanske de får en lokal distributör med tiden. Många varumärken från Asien och Europa har ingen lokal distributör”, säger han.