Hoppa till innehållet

Caliroots kränger sneakers för 150 miljoner

Det finns pengar att hämta i streetwear på nätet. Svenska Caliroots väntas omsätta 300 Mkr i år. Sneakerförsäljningen står för hälften. ”Ketchupeffekt”, enligt vd Andreas Koschnike.

Andreas Koschnike grundade e-handlaren Caliroots 2003.
Andreas Koschnike grundade e-handlaren Caliroots 2003.

Caliroots grundades 2003 och har skaffat sig en sjävlklar position på den svenska onlinemarknaden för streetwear och sneakers.

Kläderna säljs i huvudsak via nätet men e-handlaren har anpassat sitt erbjudande till flera europeiska marknader. Det har till exempel handlat om att erbjuda försäljning i lokal valuta, bättre lösningar för att spåra paket och i vissa fall om att översätta sajtens texter till det lokala språket.

I höstas tog bolaget, som även innefattar butikskedjan Hollywood och snowboardbutiken Andmotion, in 20 miljoner kronor för fortsatt expansion från de befintliga ägarna Verdane Capital och Eequity. Investeringarna börjar ge resultat.

I fjol omsatte koncernen 197 Mkr. Den siffran ökar i år till 300 Mkr, spår vd Andreas Koschnike.

”Enligt budget ser vi ut att ligga väldigt nära det målet”, säger han.

Läs mer: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Tillväxttakten på 50 procent följer ett antal år då bolaget såg ut att ha nått en platå.

”Jag drev bolaget själv i 11 år och kunde få upp det till 70–80 miljoner i omsättning. Sedan behövdes det kapital. Då satsade vi mycket i på interna system och ett nytt lager för att ha plats. Sedan kom ketchupeffekten”, säger Andreas Koschnike.

Men Caliroots, som har totalt 55 Mkr i riskkapital i ryggen utan att någonsin ha gått med vinst, räknar med ett nollresultat.

”Tillväxtåren ska få kosta litegrann. Det blir så när man investerar internt och tar sig fram på nya marknader. Nu har vi haft investerare som är villiga att göra det och är beredda att testa”, säger Andreas Koschnike.

Han vill inte uppge vilken vinstmarginal bolaget önskar sig, men ofta har stora e-handlare relativt snäva marginaler. Den brittiska modejätten Asos omsatte till exempel 13 miljarder kronor i fjol med en rörelsevinst på 536 Mkr, vilket motsvarar 4 procent i rörelsemarginal.

Caliroots har i dag översatt sina sajter till flera nordiska språk, franska, tyska, engelska och nederländska. Samtidigt har sajten kunder i såväl USA som Asien. Lärdomarna skiljer sig åt på varje marknad, enligt vd:n.

 

Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt

 

”Vi ser efterhand vad för typ av produktsegment, stilar och annonser som funkar i varje land. Det kan till och med handla om olika färger på sneakers, men som tur är är det mätbart”, säger Andreas Koschnike.

Läs mer: Bakläxa för e-handlare som inte erbjuder ångerrätt

Caliroots säljer kläder från stora varumärken som Nike och Adidas till mer nischade etiketter som svenska Our Legacy. Bolaget scoutar flitigt nya märken på den amerikanska marknaden för streetwear – vilket gör att man ibland köper direkt av varumärkena utan att gå via en distributör som importerar kläderna till Sverige.

Tillvägagångssättet har enligt uppgift till Di Digital retat upp svenska kläddistributörer, som livnär sig på att koppla ihop nya varumärken med åteförsäljare.

Andreas Koschnike borstar av sig kritiken. Det krävs ingen lokalkännedom när butiken i fråga i själva verket är en globalt tillgänglig webbplats, menar han.

”Vi kollar upp varumärken väldigt tidigt och köper direkt från USA. Sedan kanske de får en lokal distributör med tiden. Många varumärken från Asien och Europa har ingen lokal distributör”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera