Hoppa till innehållet

Camilla Läckberg investerar i digital modetjänst

Deckarförfattaren Camilla Läckberg fortsätter att investera i den svenska techsektorn. Tillsammans med pr-konsulten Christina Saliba går hon nu in som delägare i modetjänsten Ksting.

Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg.
Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg.Foto: Anna Mårtensson (Press).

Författaren Camilla Läckberg och pr-konsulten Christina Saliba startade tillsammans riskkapitalbolaget Invest In Her (NTL) under 2017. Det uttalade målet är att investera i bolag som har kvinnor som huvudsaklig målgrupp.

I slutet på förra året gick duon in som delägare i beauty tech-bolaget Dashl. Deras plattform matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. 

Nu får ännu en digital bokningstjänst stöd av deckardrottningen. Det handlar om Ksting som fokuserar på att effektivisera modebranschen. Invest In Her vill inte uppge summan för investeringen, men beskriver den som ”stor”.

Ksting grundades 2018 av den tidigare modellen Mathias Bergh och Erwan Lemonnier, som tidigare jobbat på både Trustly och Spotify. Även Nordic Capital-arvtagaren och modeprofilen Emilia de Poret har funnits med sedan starten.

Läs mer: Läckbergs bolag investerar i deras digitala skönhetstjänst 

Tjänstens affärsidé är att jämna ut maktförhållandet mellan agenturer, varumärken och modeller i modebranschen. På Kstings plattform blir processen mer tids- och kostnadseffektiv för alla inblandade, heter det.

”Efter att själv ha arbetat i modebranschen i över 10 år började jag ifrågasätta det traditionella och föråldrade sättet branschen jobbade på. Agenturerna sätter reglerna, och de höga arvodena är varken till modellernas eller kundernas fördel”, säger vd:n Mathias Bergh.

Uppemot 40 procent av budgeten för en modeproduktion hamnar i dag i agenturens ficka, enligt Mathias Bergh. På Kstings plattform samlas i stället hela kedjan med bokning, schemaläggning och betalning.

”Det kommer bygga värde för alla inblandade parter, och skapa bättre arbetsvillkor för modeller, stylister och fotografer”, säger Christina Saliba, medgrundare av Invest In Her.

Med hjälp av pengarna från Camilla Läckberg, samt flera andra hemliga affärsänglar, ska Ksting nyanställa och expandera utomlands. Just nu finns tjänsten enbart i Skandinavien med varumärken som Morris och MQ på kundlistan.

Läs mer: Camilla Läckberg och Christina Saliba: ”Ni missar kvinnliga affärsidéer” 

Utöver investeringarna i bokningstjänsterna Dahsl och Ksting har Invest In Her backat mobilspelsföretaget Igotcha Studios och designbolaget Potteryjo.

Själv mer än fördubblade Camilla Läckberg omsättningen till 41,3 Mkr i sitt bolag Camlac AB under 2017. Vinsten före skatt landade samtidigt på närmare 18,2 Mkr. Förra året släppte hon boken "Häxan", den tionde deckaren i Fjällbackaserien.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera