Annons

Camilla Läckberg investerar i digital modetjänst

Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg.
Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg. Foto: Anna Mårtensson (Press).
Deckarförfattaren Camilla Läckberg fortsätter att investera i den svenska techsektorn. Tillsammans med pr-konsulten Christina Saliba går hon nu in som delägare i modetjänsten Ksting.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Författaren Camilla Läckberg och pr-konsulten Christina Saliba startade tillsammans riskkapitalbolaget Invest In Her (NTL) under 2017. Det uttalade målet är att investera i bolag som har kvinnor som huvudsaklig målgrupp.

I slutet på förra året gick duon in som delägare i beauty tech-bolaget Dashl. Deras plattform matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. 

Nu får ännu en digital bokningstjänst stöd av deckardrottningen. Det handlar om Ksting som fokuserar på att effektivisera modebranschen. Invest In Her vill inte uppge summan för investeringen, men beskriver den som ”stor”.

Ksting grundades 2018 av den tidigare modellen Mathias Bergh och Erwan Lemonnier, som tidigare jobbat på både Trustly och Spotify. Även Nordic Capital-arvtagaren och modeprofilen Emilia de Poret har funnits med sedan starten.

Läs mer: Läckbergs bolag investerar i deras digitala skönhetstjänst 

Tjänstens affärsidé är att jämna ut maktförhållandet mellan agenturer, varumärken och modeller i modebranschen. På Kstings plattform blir processen mer tids- och kostnadseffektiv för alla inblandade, heter det.

”Efter att själv ha arbetat i modebranschen i över 10 år började jag ifrågasätta det traditionella och föråldrade sättet branschen jobbade på. Agenturerna sätter reglerna, och de höga arvodena är varken till modellernas eller kundernas fördel”, säger vd:n Mathias Bergh.

Uppemot 40 procent av budgeten för en modeproduktion hamnar i dag i agenturens ficka, enligt Mathias Bergh. På Kstings plattform samlas i stället hela kedjan med bokning, schemaläggning och betalning.

”Det kommer bygga värde för alla inblandade parter, och skapa bättre arbetsvillkor för modeller, stylister och fotografer”, säger Christina Saliba, medgrundare av Invest In Her.

Med hjälp av pengarna från Camilla Läckberg, samt flera andra hemliga affärsänglar, ska Ksting nyanställa och expandera utomlands. Just nu finns tjänsten enbart i Skandinavien med varumärken som Morris och MQ på kundlistan.

Läs mer: Camilla Läckberg och Christina Saliba: ”Ni missar kvinnliga affärsidéer” 

Utöver investeringarna i bokningstjänsterna Dahsl och Ksting har Invest In Her backat mobilspelsföretaget Igotcha Studios och designbolaget Potteryjo.

Själv mer än fördubblade Camilla Läckberg omsättningen till 41,3 Mkr i sitt bolag Camlac AB under 2017. Vinsten före skatt landade samtidigt på närmare 18,2 Mkr. Förra året släppte hon boken "Häxan", den tionde deckaren i Fjällbackaserien.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies