Hoppa till innehållet

Camilla Läckberg investerar i digital modetjänst

Deckarförfattaren Camilla Läckberg fortsätter att investera i den svenska techsektorn. Tillsammans med pr-konsulten Christina Saliba går hon nu in som delägare i modetjänsten Ksting.

Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg.
Christina Saliba, Kstings grundare Mathias Bergh och Emilia de Poret, tillsammans med Camilla Läckberg.Foto: Anna Mårtensson (Press).

Författaren Camilla Läckberg och pr-konsulten Christina Saliba startade tillsammans riskkapitalbolaget Invest In Her (NTL) under 2017. Det uttalade målet är att investera i bolag som har kvinnor som huvudsaklig målgrupp.

I slutet på förra året gick duon in som delägare i beauty tech-bolaget Dashl. Deras plattform matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. 

Nu får ännu en digital bokningstjänst stöd av deckardrottningen. Det handlar om Ksting som fokuserar på att effektivisera modebranschen. Invest In Her vill inte uppge summan för investeringen, men beskriver den som ”stor”.

Ksting grundades 2018 av den tidigare modellen Mathias Bergh och Erwan Lemonnier, som tidigare jobbat på både Trustly och Spotify. Även Nordic Capital-arvtagaren och modeprofilen Emilia de Poret har funnits med sedan starten.

Läs mer: Läckbergs bolag investerar i deras digitala skönhetstjänst 

Tjänstens affärsidé är att jämna ut maktförhållandet mellan agenturer, varumärken och modeller i modebranschen. På Kstings plattform blir processen mer tids- och kostnadseffektiv för alla inblandade, heter det.

”Efter att själv ha arbetat i modebranschen i över 10 år började jag ifrågasätta det traditionella och föråldrade sättet branschen jobbade på. Agenturerna sätter reglerna, och de höga arvodena är varken till modellernas eller kundernas fördel”, säger vd:n Mathias Bergh.

Uppemot 40 procent av budgeten för en modeproduktion hamnar i dag i agenturens ficka, enligt Mathias Bergh. På Kstings plattform samlas i stället hela kedjan med bokning, schemaläggning och betalning.

”Det kommer bygga värde för alla inblandade parter, och skapa bättre arbetsvillkor för modeller, stylister och fotografer”, säger Christina Saliba, medgrundare av Invest In Her.

Med hjälp av pengarna från Camilla Läckberg, samt flera andra hemliga affärsänglar, ska Ksting nyanställa och expandera utomlands. Just nu finns tjänsten enbart i Skandinavien med varumärken som Morris och MQ på kundlistan.

Läs mer: Camilla Läckberg och Christina Saliba: ”Ni missar kvinnliga affärsidéer” 

Utöver investeringarna i bokningstjänsterna Dahsl och Ksting har Invest In Her backat mobilspelsföretaget Igotcha Studios och designbolaget Potteryjo.

Själv mer än fördubblade Camilla Läckberg omsättningen till 41,3 Mkr i sitt bolag Camlac AB under 2017. Vinsten före skatt landade samtidigt på närmare 18,2 Mkr. Förra året släppte hon boken "Häxan", den tionde deckaren i Fjällbackaserien.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera