Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Camilla Läckberg och Christina Saliba: ”Ni missar kvinnliga affärsidéer”

Grundarna av Invest in Her, Christina Saliba och Camilla Läckberg, vill se mer riskkapital till kvinnligt företagande.
Grundarna av Invest in Her, Christina Saliba och Camilla Läckberg, vill se mer riskkapital till kvinnligt företagande. Foto: pressbild.
Att under 1 procent av riskkapitalet går till kvinnligt grundade bolag förvånar inte grundarna av Invest in Her. ”Ni riskkapitalbolag kan inte rimligen påstå att ni inte vet att scenen är byggd av män, för män, för produkter och tjänster som riktar sig till män”, skriver Christina Läckberg och Christina Saliba.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Så kom de då, siffrorna som svart på vitt visar hur liten del av svenskt riskkapital som går till företag och idéer som skapats av kvinnor. Är det beklämmande läsning? Absolut. Är den förvånande? Inte alls, inte ens lite grann.

Det här är vår verklighet och det här har vi kvinnor berättat för er, länge. Så agera lite lagom chockerade, kära riskkapitalbolag. Ni kan inte rimligen påstå att ni inte vet att scenen är byggd av män, för män, för produkter och tjänster som riktar sig till män. Det säger sig självt att det då blir män som tar plats på scenen, att män är de självklara givarna och tagarna av de pengar som föder nya företag.

Läs även: Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Sammanfattningsvis, om någon nu missade Di Digitals utmärkta granskning av svenskt riskkapital: 11,4 miljarder kronor till 435 techbolag under 2017. En knapp procent av pengarna gick till företag med kvinnliga grundarteam. 88 procent till företag med helmanliga ledarteam. Detta trots att vart tredje företag som startas i dag grundas av en kvinna. Varför det spelar roll? Jämställda investeringar är en fråga om vad som anstår vårt samhälle, men det är också en fråga om ren affärslogik.

Ni kan inte rimligen påstå att ni inte vet att scenen är byggd av män, för män, för produkter och tjänster som riktar sig till män

För det första är det ett uppenbart slöseri när bara hälften av den tillgängliga innovationskraften och affärsutvecklingsförmågan i befolkningen utnyttjas. För det andra är det affärslogisk idioti att helt missa produkter och tjänster som riktar sig till halva befolkningen (dessa kommer nämligen ofta från kvinnor). För det tredje fattar ofta kvinnor köpbeslut för hela hushållet. Det är, igen, idioti att missa dem som målgrupp.

Läs även: Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt 

Det finns allt fler exempel på hur kvinnligt entreprenörskap skapar nya marknader, produkter och ekonomier, vilket ju borde vara av intresse för investerare. Reese Witherspoon är megaproducenten som gör enorma kommersiella framgångar med film och tv-serier skapade av kvinnor. Hennes observation: kvinnor ser hellre storytelling skapad av kvinnor, och det senare lyste med sin frånvaro från de etablerade produktionsbolagen. Eller Thalia Mavros, grundaren av den digitala plattformen The Front, som ser kvinnligt berättande som affärsidén och kvinnliga ägare, ledningar och styrelser som centrala i affärsmodellen.

Det här är vår verklighet och det här har vi kvinnor berättat för er, länge. Så agera lite lagom chockerade, kära riskkapitalbolag

Så kära investerare, riskkapitalister, affärsänglar och analytiker: här kommer våra bästa råd. Om ni inte vill fortsätta att lämna oss ensamma med hela den här enorma potentialen av tillväxt och innovation, vill säga.

* Skaffa er kunskap. Säg ingenting om prospekt i er dealflow som ni inte skulle säga när era ägare hör det. Att hävda att ni saknar kompetens inom en bransch, produkt eller konsumentmålgrupp och därför inte ens kan utvärdera den (läs: för att den kommer från kvinnor eller riktar sig till kvinnor) är vårdslöshet med det kapital ni är satta att investera.

* Skärskåda era filter. Hur utvärderar ni affärsidéer? Vilka frågor ställer ni till ett kvinnligt grundarteam jämfört med ett manligt? Var inte naiva: vi bär alla på fördomar och vanor som vi själva är blinda för. Då är det utmärkt att plocka in en extern konsult för att granska utvärderingsprocessen. Ställer ni rätt frågor? Ställer ni rättvisande frågor (det ligger exempelvis ofta mer eller mindre uttalad riskaversion i frågor ställda till kvinnliga grundarteam)? Tittar ni på rätt data – förstår ni konsumentmålgruppen? Är ni ens medvetna om att målmarknaden existerar?

* Granska er själva: Hur ser er egen sammansättning ut? Är den homogen? Är de beslutsfattande i era bolag väldigt lika varandra? Då kan ni räkna med att ni kommer att missa tillfällen som kunde ha gett förträfflig avkastning för er och era ägare. Det händer att vi träffar på helmanliga ledningsgrupper och styrelser som hävdar att de letat men inte lyckats hitta lämpade kvinnor. Skapa en, säger vi då. Investera i kvinnor, på samma sätt som ni i alla år investerat i manlig succession.

Läs även: Fem nyårslöften alla techgrundare bör ge efter #metoo 

Vi startade Invest in Her under 2017. Tack vare det manliga riskkapitalets sävlighet är vår dealflow mer omfattande än vad vi hinner med. Vi kommer att fortsätta att identifiera och stödja affärsidéer som kommer från kvinnor eller som riktar sig mot huvudsakligen kvinnliga målgrupper. Delvis för att vi, som kvinnor, anser att det är vårt ansvar att driva förändring. Men minst lika mycket för att vi ser en sorgligt underutnyttjad kommersiell potential.

Camilla Läckberg och Christina Saliba är grundare av Invest in Her

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!

Lyssna på Digitalpodden: ”De är ansvariga för att kvinnligt grundade bolag missgynnas”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post