Hoppa till innehållet

Candy Crush-pengar ska stoppa matsvinn: ”Vi vill skapa transparens”

Startupbolaget Most vill stoppa matsvinnet med en ny sensorslösning. Nu tar bolaget in nya miljoner av skaparna bakom succéspelet Candy Crush. 

 

Bild: TT

En stor del av världens mat förstörs under transporten. Det beror oftast på fel temperatur, luftfuktighet eller att lasten skakar för mycket. 

Vem som är ansvarig för problemet och därefter ska stå för ersättningen blir dessutom en svår nöt att knäcka eftersom ingen kan bevisa var under transportkedjan felet inträffat. 

Det problemet vill startupbolaget Most lösa med en sensor som i realtid mäter att allt står rätt till med lasten. Nu tar bolaget in 13 mkr från bland annat King- grundarna Lars Markgren, Sebastian Knutsson, Patrik Stymne och Thomas Hartwig, som investerade i företaget redan 2015. 

Läs mer: King-grundare satsar i smarta transporter

Pengarna är öronmärkta för bolagets fortsatta internationella expansion.

”Bemötandet från kunder har varit övervägande positivt. Det som skiljer oss från våra konkurrenter är att vår sensor är uppkopplad och på så sätt kan man i realtid se om något går snett i transporten”, säger Mosts vd Jon Hjertenstein.

Mosts och Kings grundare. Foto: Bakre raden från vänster: Patrik Stymne, Erich Hugo, Sebastian Knutsson. Främre raden från vänster: Lars Markgren, Nils Tunebjer, Jon Hjertenstein

”Med vår sensor får alla insyn och om jag som köpare ser att temperaturen är för hög i min container kan jag kontakta transportbolaget och se till att de åtgärdar problemet.”

Anledningen till att King-grundarna investerar i tjänsten är dels att spelbolagsgrundaren Sebastian Knutsson och Mosts medgrundare Nils Tunebjer kände varandra sedan innan, men också att investerarna ser vikten av en förbättring inom mattransport.

”Vi har erfarenhet från hantering av stora datamängder och det är svårt att får ur värde ur all data så vi har mycket kunskap att bidra med”, säger Lars Markgren som även är styrelseledamot i Most.

I år omsätter bolaget 6 miljoner men målsättningen är att de ska omsätta 200 miljoner kronor inom fyra år. 

”Vi verkar på en marknad som i dag är värd 5 miljarder amerikanska dollar och vi har en snabb kundtillväxt. Redan nästa år ska vi ligga på 30 miljoner”, säger Jon Hjertenstein. 

Most grundades för snart fyra år sedan. Idén till sensorn uppstod då en av medgrundarna har en bror som arbetar med fruktexport från Sydafrika. Ett vanligt dilemma var att kunderna skickade tillbaka frukt som blivit dålig under transporten och för brodern var det ofta svårt att bevisa att felen inte låg hos honom utan hos fraktbolagen. 

Läs mer: Axel Johnson-gruppen vill ta blockkedjan till fruktdisken

”Vi vill skapa transparens. Alla ska exempelvis kunna se - från fruktodlaren, fraktbolaget, försäkringsbolaget hela vägen till matbutiken - exakt vad det varit för temperatur under en transport. Då blir det tydligare vem som bär ansvaret när en last blir förstörd”, säger Jon Hjertenstein.

Skriven av: Malin Isaksson

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera