En stor del av världens mat förstörs under transporten. Det beror oftast på fel temperatur, luftfuktighet eller att lasten skakar för mycket.
Vem som är ansvarig för problemet och därefter ska stå för ersättningen blir dessutom en svår nöt att knäcka eftersom ingen kan bevisa var under transportkedjan felet inträffat.
Det problemet vill startupbolaget Most lösa med en sensor som i realtid mäter att allt står rätt till med lasten. Nu tar bolaget in 13 mkr från bland annat King- grundarna Lars Markgren, Sebastian Knutsson, Patrik Stymne och Thomas Hartwig, som investerade i företaget redan 2015.
Läs mer: King-grundare satsar i smarta transporter
Pengarna är öronmärkta för bolagets fortsatta internationella expansion.
”Bemötandet från kunder har varit övervägande positivt. Det som skiljer oss från våra konkurrenter är att vår sensor är uppkopplad och på så sätt kan man i realtid se om något går snett i transporten”, säger Mosts vd Jon Hjertenstein.
Mosts och Kings grundare. Foto: Bakre raden från vänster: Patrik Stymne, Erich Hugo, Sebastian Knutsson. Främre raden från vänster: Lars Markgren, Nils Tunebjer, Jon Hjertenstein
”Med vår sensor får alla insyn och om jag som köpare ser att temperaturen är för hög i min container kan jag kontakta transportbolaget och se till att de åtgärdar problemet.”
Anledningen till att King-grundarna investerar i tjänsten är dels att spelbolagsgrundaren Sebastian Knutsson och Mosts medgrundare Nils Tunebjer kände varandra sedan innan, men också att investerarna ser vikten av en förbättring inom mattransport.
”Vi har erfarenhet från hantering av stora datamängder och det är svårt att får ur värde ur all data så vi har mycket kunskap att bidra med”, säger Lars Markgren som även är styrelseledamot i Most.
I år omsätter bolaget 6 miljoner men målsättningen är att de ska omsätta 200 miljoner kronor inom fyra år.
”Vi verkar på en marknad som i dag är värd 5 miljarder amerikanska dollar och vi har en snabb kundtillväxt. Redan nästa år ska vi ligga på 30 miljoner”, säger Jon Hjertenstein.
Most grundades för snart fyra år sedan. Idén till sensorn uppstod då en av medgrundarna har en bror som arbetar med fruktexport från Sydafrika. Ett vanligt dilemma var att kunderna skickade tillbaka frukt som blivit dålig under transporten och för brodern var det ofta svårt att bevisa att felen inte låg hos honom utan hos fraktbolagen.
Läs mer: Axel Johnson-gruppen vill ta blockkedjan till fruktdisken
”Vi vill skapa transparens. Alla ska exempelvis kunna se - från fruktodlaren, fraktbolaget, försäkringsbolaget hela vägen till matbutiken - exakt vad det varit för temperatur under en transport. Då blir det tydligare vem som bär ansvaret när en last blir förstörd”, säger Jon Hjertenstein.
Skriven av: Malin Isaksson