Olle Bäck och Simen Sandvaer träffades i början av 2010-talet på spelutvecklaren King, i samband med att Candy Crush började spelas på var och varannan mobil. Spelet sägs vara en av de mest lönsamma smartphone-apparna någonsin, och fyra år efter lanseringen 2012 köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard.
Under åren på King har Olle Bäck och Simen Sandvaer, som i grunden är spelutvecklare, bland annat jobbat med att bygga Candy Crush 2 och att ta fram prototyper för att lista ut vad nästa Candy Crush-hit kan bli för King.
Men efter åtta år tillsammans på speljätten har King-duon nu sagt upp sig för att satsa på en egen spelstudio, som de också själva investerar i.
”På ett så stort bolag som King har det varit svårt att få den kreativa friheten man vill ha ibland”, säger Olle Bäck.
Tillsammans med bröderna Daniel och Magnus Rapp, som tidigare investerat i spelstudios från bland annat Skövde spelhögskola samt Carl Bjerkne, tidigare produktchef och affärsutvecklare på King och i dag vd på gamificationfötetaget Insert Coin, grundar de nu spelstudion Nørdlight.
Hittills har bolaget tagit in 6 Mkr, i en runda ledd av alla medgrundare.
”De flesta stora mobilföretag, som King och Supercell, tjänar pengar på att spelen är gratis men att man köper saker i dem. Vi tycker inte att det är den mest ärliga affärsmodellen även om det tveklöst är den mest lönsamma”, säger Olle Bäck.
Istället ska kvalité vara ledordet för Nørdlight.
”Vi vill inte att affärsmodellen ska inverka negativt på speldesignen, vilket vi ser hända rätt ofta. Vi vill gå tillbaka till det dataspel var förr i tiden och få in det i mobilen.”
Vad tar ni med er från King?
”Mycket om hur man bygger och inte bygger spel. Hur man driver en spelstudio. Hur man tar hand om sina anställda. Men också att det är svårt att värna den kreativa friheten på ett så stort bolag. Sen tar vi med oss hur man jobbar med data – både positivt och negativt. King är bra på att analysera stora delar data och sina spelare, för att optimera upplevelsen.”
Teamet jobbar just nu på att ta fram prototyper på olika spel, med målet att lansera ett inom två år. Slutprodukten är tänkt för mobilen, men också för pc och eventuellt konsoler kan bli aktuellt.
Bolagsnamnet Nørdlight anspelar dels på ordet nörd, dels på grundarnas svensk-norska tillhörighet. I kontrast mot Candy Crushs enfärgade godisar i gult, rött, lila, orange, blått och grönt är det istället den avskalade nordiska naturen som ska genomsyra det framtida spelet.
”Det kommer kanske inte bli något Asatrospel, men vi vill gärna värna om vårt nordiska ursprung. Vi vill låta våra skogar, berg och landsbygd genomsyra våra spelvärldar. Vi har även pratat mycket om miljö och klimat. Förhoppningsvis kommer det att märkas utan att vi för den delen nödvändigtvis vill vara utbildande.”
De första miljonerna som bolaget tagit in ska nu gå till att ta fram det spel som Nørdlight bestämmer sig för att skapa.
”Målet är att skapa en studio som folk känner igen och förknippar med kvalitet. Vi har inga ambitioner om att bli nästa King, men definitivt ambitioner om att växa – och då kanske snarare i små team än större spelteam som på King, för att kunna behålla kreativiteten.”
Men han vill lägga till att han är tacksam för tiden på King.
”Jag är otroligt glad för allt det vi fått hos King under dessa år. En resa som inte alla får chans att vara med på”.
Nørdlight har redan nu lockat till sig ännu en person till teamet – från King. Vem det är vill de inte säga än.
”Om man ska vara helt 'wild and crazy' skulle jag vilja sätta som mål att vi inom fyra år kan vara runt 20-30 anställda och att vi kanske jobbar med tre till fyra spel parallellt.”
Läs mer: King nära döden när Candy Crush gjorde Facebookdebut