Doctrin (NTL), som utvecklar digitala hälsoverktyg till sjukvården, har tidigare samarbetat med Capio, som bland annat har över 70 primärvårdsmottagningar i Sverige. Nu går alltså samarbetet ett steg längre, då Capio går in som delägare i Doctrin.
”Det är väldigt kul att ha en strategisk delägare som delar vår vision om den bästa sjukvården”, säger Magnus Liungman, vd för Doctrin.
Det tidigare samarbetet gick ut på att Capios patienter skulle få tillgång till Doctrins första lansering, Bättre besök, som är ett slags digitalt frågeformulär. Där kan patienter skriva in sina symptom och förväntningar inför läkarbesöket. Genom att fördjupa det strategiska samarbetet mellan företagen hoppas Doctrin kunna hjälpa den krisdrabbade sjukvården snabbare.
"Capio delar också på det vi tror på att patienter är en underutnyttjad resurs som vill vara delaktig i sin egen vård", säger han.
Hur mycket pengar Capio gått in med i företaget går varken Magnus Liungman eller vårdjätten in på.
”Vi har inte gått ut med det, men vi har förvärvat en liten del av Doctrin. Mindre än tio procent”, säger Henrik Brehmer, kommunikationschef på Capio.
Läs mer: Capio-veteran investerar i ny vårdtjänst
Anledningen till att Capio fördjupar sitt samarbete med e-hälsobolaget är för att de ser stora möjligheter för digitala lösningar inom vården. De vill nu genom delägarskapet manifestera och fördjupa samarbetet.
”Vi hoppas kunna utveckla bra lösningar för vården. Vi är väldigt glada att få jobba ihop med Doctrin. De är en spännande partner och har bra tekniklösningar”, säger Henrik Brehmer.
Med de nya investeringar hoppas Magnus Liungman att företaget kan fortsätta med sin produktutveckling och kunna utveckla nya digitala verktyg inom vården samt för att kunna snabbare kunna implemetera deras befintliga verktyg.
Läs mer: Vårdbolaget Doctrin tar in 7 miljoner
Flera samararbeten för Doctrin väntas ingås under våren med privata och offentliga vårdaktörer, enligt Doctrins pressmeddelande. Vilka samarbeten det skulle handla om vill Magnus Liungman dock inte gå in närmare på.
Bolaget är ett av flera svenska techbolag som satsar på sjukvården. Nyligen expanderade Kry (NTL), vars affärsidé är att koppla samman patienter och läkare genom videolänk, till Norge. Tidigare har de tagit in 60 miljoner kronor in i bolaget för att kunna expandera i Europa. En annan svensk konkurrent, Min doktor (NTL), har dragit in 100 miljoner kronor senaste året och över 400 miljoner kronor har investerats i digitala vårdbolag under 2016.
Fotnot: Senare under 2017 vann Doctrin Di Digitals pitchtävling i Helath Tech Pitch Day, gick vidare till Startup Tour Malmö och tog sedan hem segern vid finalen i Di Digitals Startup Tour 2017. Mer om dessa evenemang här.