Hoppa till innehållet

Capio går in som delägare i Doctrin

Samarbetet mellan e-hälsobolaget Doctrin och Capio fördjupas. Nu går vårdjätten in som delägare i företaget.

Magnus Liungman, grundare av Doctrin.
Magnus Liungman, grundare av Doctrin.

Doctrin (NTL), som utvecklar digitala hälsoverktyg till sjukvården, har tidigare samarbetat med Capio, som bland annat har över 70 primärvårdsmottagningar i Sverige. Nu går alltså samarbetet ett steg längre, då Capio går in som delägare i Doctrin.

”Det är väldigt kul att ha en strategisk delägare som delar vår vision om den bästa sjukvården”, säger Magnus Liungman, vd för Doctrin.

Det tidigare samarbetet gick ut på att Capios patienter skulle få tillgång till Doctrins första lansering, Bättre besök, som är ett slags digitalt frågeformulär. Där kan patienter skriva in sina symptom och förväntningar inför läkarbesöket. Genom att fördjupa det strategiska samarbetet mellan företagen hoppas Doctrin kunna hjälpa den krisdrabbade sjukvården snabbare.

"Capio delar också på det vi tror på att patienter är en underutnyttjad resurs som vill vara delaktig i sin egen vård", säger han.

Hur mycket pengar Capio gått in med i företaget går varken Magnus Liungman eller vårdjätten in på.

”Vi har inte gått ut med det, men vi har förvärvat en liten del av Doctrin. Mindre än tio procent”, säger Henrik Brehmer, kommunikationschef på Capio.

Läs mer: Capio-veteran investerar i ny vårdtjänst

Anledningen till att Capio fördjupar sitt samarbete med e-hälsobolaget är för att de ser stora möjligheter för digitala lösningar inom vården. De vill nu genom delägarskapet manifestera och fördjupa samarbetet.

”Vi hoppas kunna utveckla bra lösningar för vården. Vi är väldigt glada att få jobba ihop med Doctrin. De är en spännande partner och har bra tekniklösningar”, säger Henrik Brehmer.

Med de nya investeringar hoppas Magnus Liungman att företaget kan fortsätta med sin produktutveckling och kunna utveckla nya digitala verktyg inom vården samt för att kunna snabbare kunna implemetera deras befintliga verktyg.

Läs mer: Vårdbolaget Doctrin tar in 7 miljoner

Flera samararbeten för Doctrin väntas ingås under våren med privata och offentliga vårdaktörer, enligt Doctrins pressmeddelande. Vilka samarbeten det skulle handla om vill Magnus Liungman dock inte gå in närmare på.

Bolaget är ett av flera svenska techbolag som satsar på sjukvården. Nyligen expanderade Kry (NTL), vars affärsidé är att koppla samman patienter och läkare genom videolänk, till Norge. Tidigare har de tagit in 60 miljoner kronor in i bolaget för att kunna expandera i Europa. En annan svensk konkurrent, Min doktor (NTL), har dragit in 100 miljoner kronor senaste året och över 400 miljoner kronor har investerats i digitala vårdbolag under 2016.


Fotnot: Senare under 2017 vann Doctrin Di Digitals pitchtävling i Helath Tech Pitch Day, gick vidare till Startup Tour Malmö och tog sedan hem segern vid finalen i Di Digitals Startup Tour 2017. Mer om dessa evenemang här.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera