Hoppa till innehållet

Capio-veteran investerar i ny vårdtjänst

Digitala vårdtjänster har seglat upp som ett hett investeringsområde. Nu får uppstickaren Doctrin in kapital från vårdjätten Capios tidigare finanschef.

Magnus Liungman, grundare av Doctrin tror att deras verktyg kan effektivisera vården.
Magnus Liungman, grundare av Doctrin tror att deras verktyg kan effektivisera vården.

Digitaliseringen av vården har blivit ett hett område för investerare. De digitala vårdcentralerna Kry (NTL) och Min Doktor (NTL) har nyligen tagit in mångmiljonbelopp från EQT Ventures och Creandum.

Nu kommer ytterligare en spelare ut på planen: Doctrin. Men till skillnad från Kry och Min Doktor är Doctrin inte en digital vårdcentral.

”Vi är en renodlad systemleverantör och kommer aldrig bli en egen vårdgivare. Vi vill hjälpa till att avlasta sjukvården”, säger Magnus Liungman, grundare och vd för Doctrin och som tidigare varit landschef för bolaget Health Navigator i England.

Doctrin har tagit fram ett avancerat system för att samla in sjukhistoria från patienter innan läkarbesöket. Svaren sammanställs och skickas till journalsystemet så att läkarna redan innan patientbesöket har svar på de viktigaste frågorna.

”En bra och komplett sjukhistoria är viktigt för att kunna ge bra vård. Det ger högre medicinsk kvalitet och färre onödiga undersökningar. Vårt system är ett hjälpmedel för distriktsläkare med tidspressat schema”, säger Magnus Liungman.

Frågesystemet är  byggt på så sätt att det blir smartare och smartare ju fler som använder det och fungerar alltså som en slags digital läkarassistent.

”Utmaningen är att läkare gör ett extremt bra jobb när de analyserar en patient. Att replikera det är svårt. Vad som är unikt är att vi lyckas göra det ganska väl”, säger Magnus Liungman.

Doctrin startades i maj i år och tar nu in 3 miljoner kronor i en första såddfinansieringsrunda. Bland investerarna finns Håkan Winberg, tidigare finanschef för vårdjätten Capio, Lars Lindgren, grundare av svenska riskkapitalföreningen och entreprenören Johan Bloom som grundat bolaget Nordisk väntrums-TV.

Planen är att Doctrin nu ska lansera sin lösning på den svenska marknaden. 

”Det handlar egentligen om att visa vad vårt system kan göra för beslutsfattare i sjukvården. Svenska primärvårdsläkare är oerhört stressade. Vi ser att det här kan ha en enormt stor avlastande effekt”, säger Magnus Liungman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera