Hoppa till innehållet

Car2go fick aldrig fart – lägger ner i Stockholm

Bilhyrningsappen Car2go lägger ner sin verksamhet i Stockholm. Kunderna nåddes av beskedet på fredagen.

Bildelningstjänsten Car2go lanserades i Stockholm 2014.
Bildelningstjänsten Car2go lanserades i Stockholm 2014.

Car2go (NTL) erbjuder en helautomatisk uthyrning av Smart-bilar i europeiska storstäder men tvingas nu lämna Stockholm.

"Det är med ett tungt hjärta som vi idag måste informera om att vår bildelningstjänst i Stockholm kommer att stängas ner", skriver bolaget i ett Facebookinlägg.

Car2gos Sverigechef förklarar i ett mejl till Di Digital att det inte är konkurrensen som fått bolaget att lämna Sverigemarknaden.

"Anledningen till att vi avvecklar verksamheten i Stockholm beror på att vi inte ser någon möjlighet till lönsamhet i Stockholm med de förutsättningar som finns idag", skriver Peter Ahlgren, Sverigechef Car2go, i ett mejl.

En av konkurrenterna, Sunfleet beklagar att Car2go nu försvinner från gatorna.

"Vi tycker verkligen att det är tråkigt, det behövs fler bildelningsmöjligheter, inte färre", säger Rasmus Trygg, marknadsansvarig Sunfleet.

Känner ni någon oro?

"Nej, vi har fortsatt god medlemstillväxt och utvecklas fortfarande. Sedan har Car2go haft en free-floating modell utan fasta parkeringsplatser, vilket vi erbjuder. Det kan förstås vara ett stort problem med den hopplösa parkeringssituationen i Stockholm", säger Rasmus Trygg.

Läs mer här: Tysk bildelningstjänst utmanar i Stockholm

Av årsredovisningen för 2015 framgår att Car2go Sverige, som lanserades 2014, hade en omsättning på 8,2 miljoner kronor i fjol, och en förlust på närmare 33 miljoner kronor samma år.

”Trots hårt arbete har vi inte lyckats uppnå tillräckligt många medlemmar och användare för att kunna fortsätta vår verksamhet i Stockholm”, berättar Thomas Beermann, VD för car2go i Europa i ett pressmeddelande.

Verksamheten kommer att fortgå till mitten av november.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera