Hoppa till innehållet

Carl Pei kränger smartphones för miljarder: ”Vi kunde gått under”

Oneplus-grundaren Carl Pei bygger ett bolag som på riktigt konkurrerar med Apples Iphone. Men det har inte varit lätt. ”Hade vi fortsatt vara arroganta hade vi kanske gått under”, säger han i intervjupodden Startup Stories.

Carl Pei, medgrundare av Oneplus, har på bara några år sålt miljontals smarta telefoner. I fjol omsatte hans bolag över 1 miljard dollar, uppger han.

Kontrasten är stor mot när hans pappa, som ung kinesisk migrant i New York i början av 1990-talet, fick välja att antingen köpa kött – eller köpa olja för att steka köttet.

Han hade inte råd med båda sakerna.

”Han råkade tappa brödet i en vattenpöl. Han berättade senare hur jobbigt det var att tappa sitt bröd. Jag tror han kom till New York med hundra dollar på fickan”, säger Carl Pei i intervjupodden Startup Stories.

När pappan hade skrapat ihop nog med pengar till sonens och hans frus flygbiljetter från Peking kunde familjen återförenas i New York. Men efter byråkratiskt strul med arbetstillstånden hamnade Carl Peis föräldrar i Sverige.

I Stockholms södra förorter lärde han sig programmera. Han lämnade inte in fysikläxan som alla andra elever utan kunde presentera den i form av en sajt. En stor del av hans tonårsår tillbringades på internet – så pass mycket att föräldrarna blev oroliga.

Som tonåring i början av 2000-talet fick han också upp ögonen för Kina under ett återbesök med sin mamma.

”Då var mediebevakningen av Kina ganska negativ. Det handlade om fattigdom”, säger Carl Pei.

Men det var inte fattigdom som mötte honom i Shanghais finare kvarter.

”Det fick mig att tänka. Vad gör jag egentligen? Jag har mycket bättre förutsättningar. Om de kan ta sig fram, då borde jag verkligen kunna göra något av mitt liv.”

Som så många bolagsbyggare i techsektorn gick Carl Pei inte ut sin utbildning. Efter några år på Handelshögskolan i Stockholm bar det av till Kina igen, där han började jobba med kinesiska elektronikbolag.

Jag fick lära mig att jag inte är ett geni

När hans tidigare kollega Pete Lau grundade Oneplus ihop med fyra andra kinesiska affärsmän 2013 fick Carl Pei möjligheten att driva den utlandsriktade delen av företaget.

De stilrena mobilerna såldes endast på nätet, via word-of-mouth-marknadsföring. Det kapade Oneplus kostnader jämfört med konkurrenter som Apple.

Redan första året sålde Oneplus för 200 miljoner dollar. Carl Pei togs in som retroaktiv medgrundare av bolaget. Året efter gick Oneplus plötsligt back.

”Jag fick lära mig att jag inte är ett geni”, säger Carl Pei i Startup Stories.

”Det var en svår omvandling för en ganska arrogant person. Hade vi fortsatt vara arroganta hade vi kanske gått under.”

Oneplus har nyligen börjat säljas i Sverige med Telia som operatörspartner. 

Nyligen lanserade Carl Pei projektet Explore China, som ska visa svenska studenter Kinas nya digitala ekonomi. Utgångspunkten är att Kina är ett föregångsland för den digitala utvecklingen.

Lyssna på intervjun med Carl Pei här:

https://embed.acast.com/startupstories/carlpei-oneplus-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera