Spelstudion Funrock skulle egentligen mjuklansera sitt mobilstrategispel i Egypten i oktober förra året, men tänkte om.
"Det är ingen idé att lansera ett spel som användarna skulle lämna första dagen. Därför är vi noga med att inte köra ut en ofullständig spelupplevelse i mobilen, säger David Wallinder, grundare och vd för Funrock, som har sitt säte i Stockholm.
Bolaget har nyss stängt en ny runda med kapital på totalt 6,5 Mkr, som läggs till runt 7 Mkr från tidigare investeringar.
Det nya kapitalet kommer dels från ägarkollektivet och dels från externa investerare. Två av namnen är Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.
”Pengarna ska vi använda för att vidareutveckla vår strategispelsplattform och att expandera i Mellanöstern”, säger David Wallinder.
Funrock har fullt fokus på Mellanöstern, där David Wallinder tror att det finns en öppning. Han hoppas också mycket på rekryteringen av Magdy Shehata, tidigare marknadschef i Mellanöstern på Truecaller, som nu får motsvarande roll på Funrock.
”Det är svårt att lyckas i mobilspelsbranschen även om du har en bra produkt. Det finns miljontals appar och det är dyrt att köpa in nya spelare”, säger David Wallinder.
Funrock ger sig in på en konkurrensutsatt marknad, med jättar som finska Supercell och amerikanska Machine Zone som har stora muskler för att få in nya användare.
Det är svårt att lyckas i mobilspelsbranschen även om du har en bra produkt.
”Det vore larvigt av mig att tro att vi i dagsläget kan fajtas med de stora globala bolagen som har stora budgetar, men vi ser Mellanöstern som en språngbräda till det. Det finns inga andra stora strategimobilsstudior i Sverige och vi vill bli den spelaren här”, menar David Wallinder.
Han har själv hållit på med spelutveckling sedan elvaårsåldern och drev ett bolag som utvecklade strategispel på webben under studietiden. I slutet av 2014 startade han Funrock, som i dag har 12 anställda med erfarenheter från spelbolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.
De kommande veckorna ska spelet, som går under arbetsnamnet Zombie Attack men som ännu inte har ett namn, mjuklanseras i Egypten. Om ett par månader är det dags för en hård lansering.
”Det finns inte så många spel på arabiska ute och där är man villig att betala för strategispel. Det är lite av en tom fläck”, säger David Wallinder.
Målet är att ta ”hardcore”-genren för strategispel till nästa nivå.
”Det tar tid att göra något bra med strategispel. De är transaktionsintensiva och har en djup spellogik”, säger David Wallinder.