Hoppa till innehållet

Cashar hem på Lundabolaget Mistbase

Hårdvarujätten ARM betalar mer än 100 miljoner kronor för Lundabolaget Mistbase. Nu planerar processortillverkaren att bygga ytterligare en utvecklingsavdelning i Lund, den här gången med fokus på IoT.

Glada delägare: Investeraren Johan Qviberg och Mincs tidigare vd Mårten Öbrink.
Glada delägare: Investeraren Johan Qviberg och Mincs tidigare vd Mårten Öbrink.

I går stod det klart att den brittiska hårdvarujättwen ARM köper Lundabolaget Mistbase. Enligt källor med insyn i processen har affären gått fort och ARM har velat säkra att man får tillgång till den teknik som Mistbase har utvecklat.

Läs mer: Brittisk hårdvarujätte slukar Lundabolag

Affären innebär att ARM tar över Mistbase teknik och personal. Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen, men i april förra året tog Mistbase in 4 miljoner kronor från Johan Qvibergs Qiunary (NTL), Mincs tidigare vd Mårten Öbrink (NTL), Body Trace-grundaren Andy Ketskes (NTL) och affärsängeln Anders Berglund (NTL). Då värderades bolaget till 20 miljoner kronor. 

Skåne har en vision att bli världsledande inom internet of things.

Läs mer: Johan Qviberg går in i skånskt IOT-bolag

Investeringen ser ut att ha gett en avkastning på 6-8 gånger pengarna. Enligt uppgift till Di Digital ska ARM ha belatalt mellan 120 och 150 Mkr för Mistbase. 

”Jag har inga kommentarer kring köpeskillingen, men kan konstatera att det här är vår enskilt bästa investering hittills”, säger Linus Wiebe, innovationsdirektör vid LU Holding AB som fram till affären ägde omkring 10 procent av Mistbase.

Di Digital kan också avslöja att ARM har ambitionen att skapa ett designcenter inom trådlös kommunikation i Lund. Teamet bakom Mistbase har i dag runt 15 anställda, men kommer att växa under de kommande åren.
 Foto:
Michal Stala och Magnus Midholt, grundare av Mistbase.

”Köpet gör det tydligt att Skåne har en vision att bli världsledande inom internet of things. I många affärer köper man teknik och kompetens och flyttar teamet till exempelvis Kalifornien, men här bygger man vidare på teamet på plats”, säger Linus Wiebe. 

Köpet av Mistbase är ARM:s andra uppköp i Skåne. 2008 köpte ARM Logipard, ett dotterbolag till Anoto som arbetade med videoteknologi. Sedan dess har ARM byggt upp en stark närvaro i regionen och har i dag omkring 100 anställda i Lund. Köpeskillingen då var 76 Mkr. 

ARM köptes i höstas upp av japanska SoftBank Group för 23 miljarder pund.

Mistbase grundades sommaren 2015 av Michal Stala och Magnus Midholt tillsammans med Lunds universitets holdingbolag, LU Holding AB. Michal Stala och Magnus Midholt har en bakgrund inom telekom på ST-Ericsson, Ericsson och Sony Mobile. 

Bolaget utvecklar hårdvara och mjukvara för trådlös kommunikation mellan uppkopplade enheter. Tekniken gör det möjligt för uppkopplade enheter att kommunicera med hjälp av nedskalad och billigare hårdvara som kräver små mängder datatrafik för sin kommunikation. Bland konkurrenterna som utvecklar liknande teknik finns Intel, Mediatek och Qualcomm. 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera