Annons

Catena Media gräver guld i USA: Vi är beroende av staterna

Catena Medias vd Per Hellberg
Catena Medias vd Per Hellberg Foto: Pressfoto
USA-satsningen sänker Catena Medias marginaler och aktien faller tungt på Stockholmsbörsen efter fredagens kvartalsrapport. Men nytillträdde vd:n Per Hellberg är inte orolig.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

“Gör vi om den här sliden nästa vecka så kommer den att se helt annorlunda ut”, säger Catena Medias nytillträdde vd Per Hellberg och pekar på en bild i rapportpresentationen för det andra kvartalet som visar nuläget på den amerikanska spelmarknaden.

Läs mer: Catena Media rasar efter ny rapport 

Det var i maj i år som USA:s högsta domstol meddelade att sportsbettingbranschen i USA ska regleras, vilket öppnar upp en potentiellt enorm ny marknad för onlinespel. Och för många av de spelrelaterade bolagen på Stockholmsbörsen ligger nu stort fokus på att ta position inför regleringen. Positioner som förändras snabbt.

"Generellt sett så ser vi en snabbare takt på vad som nu händer i USA jämfört med vad vi trodde för några månader sedan", säger Per Hellberg och i rapporten skriver bolaget att USA kan komma att vara den största marknaden för bolaget redan 2019.

Under det andra kvartalet har företaget därför investerat i konsultarvoden och personal för att vara med på det amerikanska tåget. Det sänkte marginalen på ebitda-nivå från 53 till 46 procent. 

Det fick investerarna på börsen att sträcka sig efter säljknappen och aktien föll tungt i den inledande handeln på fredagen. Vid lunchtid var kursen ned drygt 7 procent och handlades för 105,60.

Detta trots att rapporten i övrigt var i linje med analytikernas förväntningar där intäkterna ökade med 78 procent till 26,1 miljoner euro och ebitda-resultatet efter extraordinära poster ökade 52 procent till 12,1 miljoner euro.

Men USA-satsningens negativa effekt på marginalen är inget som oroar vd Per Hellberg som menar att det inte går att avstå från tillväxt för att skydda marginalen om bolaget ska nå sin finansiella målsättning om 100 miljoner euro i justerad ebitda till 2020.

“Vi kommer att ta den investering i marginal som behövs för att nå målsättningarna. Det är det vi har gjort nu”, säger Per Hellberg och fortsätter:

"Trots att vi är inne på mer reglerade marknader som traditionellt har lägre marginaler, så har vi den överlägset högsta marginalen på Stockholmsbörsen av alla spelrelaterade bolag.”

Det är svårt att uppskatta hur stor den amerikanska onlinespelmarknaden är. Spel förekommer från utländska sajter och vissa bedömare menar att den oreglerade marknaden redan i dag uppgår till 100 miljarder dollar. Potentialen är alltså enorm och i rapporten skriver Catena Media att den amerikanska marknaden kan bli företagets största marknad redan 2019.

Innebär den snabba utvecklingen av händelserna i USA att ni kommer att kunna nå det målet tidigare än 2020?

"Det får man se, det är inget vi kan gå ut och säga. Vi är beroende av när staterna tillåter och när operatörerna kör igång, när detta sker kan inte vi styra men när det händer så kommer vi kunna ha affärer från dag ett", säger vd Per Hellberg.

Att potentialen på en amerikansk marknad är stor är uppenbar, och i och med det lockas också många aktörer till köttgrytorna.  

Vad är det som gör att just Catena Media kommer att lyckas på en USA-marknad? 

"72 procent av våra intäkter kommer från reglerade marknader i dag och vi vet redan hur man agerar i en tuff legal situation. Det gör inte alla", säger Per Hellberg och fortsätter:

"Antalet operatörer kommer att vara färre än i Europa eftersom licensansökan kostar så mycket. Det gör att vi kan teckna avtal med en operatör som täcker många fler stater. Vilket gör att det över tid blir enklare att operera."

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies