Hoppa till innehållet

Catena Media gräver guld i USA: Vi är beroende av staterna

USA-satsningen sänker Catena Medias marginaler och aktien faller tungt på Stockholmsbörsen efter fredagens kvartalsrapport. Men nytillträdde vd:n Per Hellberg är inte orolig.

Catena Medias vd Per Hellberg
Catena Medias vd Per HellbergFoto: Pressfoto

“Gör vi om den här sliden nästa vecka så kommer den att se helt annorlunda ut”, säger Catena Medias nytillträdde vd Per Hellberg och pekar på en bild i rapportpresentationen för det andra kvartalet som visar nuläget på den amerikanska spelmarknaden.

Läs mer: Catena Media rasar efter ny rapport 

Det var i maj i år som USA:s högsta domstol meddelade att sportsbettingbranschen i USA ska regleras, vilket öppnar upp en potentiellt enorm ny marknad för onlinespel. Och för många av de spelrelaterade bolagen på Stockholmsbörsen ligger nu stort fokus på att ta position inför regleringen. Positioner som förändras snabbt.

"Generellt sett så ser vi en snabbare takt på vad som nu händer i USA jämfört med vad vi trodde för några månader sedan", säger Per Hellberg och i rapporten skriver bolaget att USA kan komma att vara den största marknaden för bolaget redan 2019.

Under det andra kvartalet har företaget därför investerat i konsultarvoden och personal för att vara med på det amerikanska tåget. Det sänkte marginalen på ebitda-nivå från 53 till 46 procent. 

Det fick investerarna på börsen att sträcka sig efter säljknappen och aktien föll tungt i den inledande handeln på fredagen. Vid lunchtid var kursen ned drygt 7 procent och handlades för 105,60.

Detta trots att rapporten i övrigt var i linje med analytikernas förväntningar där intäkterna ökade med 78 procent till 26,1 miljoner euro och ebitda-resultatet efter extraordinära poster ökade 52 procent till 12,1 miljoner euro.

Men USA-satsningens negativa effekt på marginalen är inget som oroar vd Per Hellberg som menar att det inte går att avstå från tillväxt för att skydda marginalen om bolaget ska nå sin finansiella målsättning om 100 miljoner euro i justerad ebitda till 2020.

“Vi kommer att ta den investering i marginal som behövs för att nå målsättningarna. Det är det vi har gjort nu”, säger Per Hellberg och fortsätter:

"Trots att vi är inne på mer reglerade marknader som traditionellt har lägre marginaler, så har vi den överlägset högsta marginalen på Stockholmsbörsen av alla spelrelaterade bolag.”

Det är svårt att uppskatta hur stor den amerikanska onlinespelmarknaden är. Spel förekommer från utländska sajter och vissa bedömare menar att den oreglerade marknaden redan i dag uppgår till 100 miljarder dollar. Potentialen är alltså enorm och i rapporten skriver Catena Media att den amerikanska marknaden kan bli företagets största marknad redan 2019.

Innebär den snabba utvecklingen av händelserna i USA att ni kommer att kunna nå det målet tidigare än 2020?

"Det får man se, det är inget vi kan gå ut och säga. Vi är beroende av när staterna tillåter och när operatörerna kör igång, när detta sker kan inte vi styra men när det händer så kommer vi kunna ha affärer från dag ett", säger vd Per Hellberg.

Att potentialen på en amerikansk marknad är stor är uppenbar, och i och med det lockas också många aktörer till köttgrytorna.  

Vad är det som gör att just Catena Media kommer att lyckas på en USA-marknad? 

"72 procent av våra intäkter kommer från reglerade marknader i dag och vi vet redan hur man agerar i en tuff legal situation. Det gör inte alla", säger Per Hellberg och fortsätter:

"Antalet operatörer kommer att vara färre än i Europa eftersom licensansökan kostar så mycket. Det gör att vi kan teckna avtal med en operatör som täcker många fler stater. Vilket gör att det över tid blir enklare att operera."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera